Історія створення комедії "Міщанин-шляхтич" Мольєра. Проблематика твору.
1. Ознайомтеся із теоретичним матеріалом
Історія створення комедії
У 1669 році король Людовік XIV приймав у своїй резиденції у Версалі турецьких послів на чолі з Солиманом-агою. Турків змусили довго чекати, а потім запросили їх до галереї Нового Палацу, прибраної надзвичайно розкішно. Король сидів на троні, його вбрання прикрашали діаманти на чотирнадцять мільйонів ліврів. Однак Солиман-ага та його почет не виказали очікуваного захоплення. Турецькі посли зробили вигляд, начебто в Турції всі носять костюми з діамантами. Поведінка гостей не сподобалася королю, і він наказав придворному драматургу Мольєру і композитору Люллі написати п'єсу, в якій би висміювалися турки. Так був створений «Міщанин-шляхтич».
Прем’єра п’єси відбулася 14 жовтня 1670 року в Шамборі. Після вистави комедію критикували з усіх боків, бо зрозуміли, що у творі висміювалися не стільки турки, скільки представники аристократії та буржуа, які хотіли здобути дворянські титули. Адже п’єса являла собою пародію на мораль і спосіб життя вищих кіл суспільства. Найбільше обурення у великосвітської публіки викликав образ Клеонта, котрий не тільки не приховував свого низького походження, а навпаки, підкреслював його, проголошуючи, що титули і звання не мають жодного значення, бо головне для людини — це її розум та високі моральні якості.
Особливості жанру
Остання «висока комедія» Мольєра написана в жанрі комедії-балету. Увівши на замовлення короля турецькі танці, Мольєр не порушує основної структури комедії. Особливість комедії полягає в тому, що «комедія характеру» подана на фоні «комедії звичаїв». Носії звичаїв — усі персонажі комедії, за винятком головного героя — Журдена. Звичаї можуть представити тільки всі персонажі разом. Як представляють їх дружина та дочка Журдена, його слуги, вчителі, аристократи Дорант і Дорімена. Вони мають лише характерні риси, але не характери. Такі риси, навіть комічно загострені, не порушують правдоподібності характеру. І тільки Журден, на відміну від персонажів комедії звичаїв, постає як комічний характер. Особливість комічного характеру в п’єсах Мольєра полягає в тому, що в його основі лежить реальне явище або тенденція життя, але в комедії вони подаються в такому концентрованому вигляді, що герой виходить за межі природності. Такими були Дон Жуан і Оргон, Тартюф і Альцест. Такий і Журден, буржуа, який вирішив стати шляхтичем.
Автор майстерно поєднав соціальний зміст із любовною інтригою, що зробило його п’єсу цікавою для глядачів. У захопливій розважальній формі він повчав публіку, нагадуючи про людську гідність, про необхідність долати ниці пристрасті й зберігати за будь-яких обставин честь, розум і власну особистість.
Комедія-балет — жанр, створений Мольєром для придворних розваг. Але драматург наситив його гострим викривальним пафосом. Музичні й танцювальні номери сприяли поглибленню характеристик героїв, розкривали абсурдність їхньої поведінки та аморальність вчинків. Церемонія посвяти в «мамамуші» стала кульмінацією комедії, оскільки манія Журдена сягає у цій сцені крайньої межі, і вся безглуздість його намагань та моральна ницість виявляються особливо яскраво.
2. Повторення відомостей про театральне мистецтво.
Дайте відповіді на запитання:
- Коли зародилося світове театральне мистецтво?
- Яку роль відігравав театр у античному світі?
- Які жанри драматургії набули найбільшої ваги за доби класицизму? Чому?
- Як визначав роль театру Мольєр?
3. Запишіть у зошит основні відомості про твір
Тема п’єси «Міщанин -шляхтич» - зображення
безпідставних претензій буржуа Журдена на аристократизм та висміювання людських
і соціальних вад. Дотичні теми - зображення любовних колізій між Люсіль та
Клеонтом, Ніколь та Ков’єлем, Дорантом та Доріменою; зображення шахрайств
учителів та кравця.
Сюжетна лінія та її композиційне втілення у творі
Дія перша - експозиція. В будинку пана Журдена
зібралися найняті ним учителі музики і танців, які мають навчити його
аристократичних манер. Учителі всіляко вихваляють Журдена, сподіваючись
отримати від нього велику винагороду.
Дія друга - зав’язка. Журден домовляється з
учителями про підготовку балетної вистави до гостини маркізи Дорімени, з якою
він хоче укласти шлюб, щоб отримати дворянський сан (Журден на цей час
одружений і має доньку на виданні). Тим часом учителі музики й танців
посварилися з учителями філософії та фехтування, доводячи кожен свою першість в
освіті. Після занять Журдена з учителем філософії в його дім приходить
кравець-шахрай та відбувається «ритуал» вдягання буржуа в кумедний костюм.
Журдена переконують, що це «останній писк моди» в аристократичному середовищі.
Журден щедро всіх винагороджує.
Дія третя - розвиток дії. Після сварки з
дружиною та служницею, які критично ставляться до «високих прагнень» Журдена, в
його дім приходить аристократ-аферист Дорант, користуючись небезкоштовними
послугами якого, Журден прагне зблизитися з Доріменою. Дорант дурить Журдена,
оскільки витрачає гроші міщанина на дорогі подарунки маркізі від свого імені,
бо теж хоче з нею одружитися. Дружина Журдена прагне використати заклопотаність
чоловіка власними мріями про дворянство та видати заміж за Клеонта свою дочку
Люсіль, у чому їй допомагає служниця Ніколь, закохана в слугу Клеонта Ков’єля.
Журден проти, тому що Клеонт - міщанин, а він хоче видати доньку за
аристократа. Тим часом розпочинається балет, головними глядачами на якому є
Дорімена та Дорант.
Дія четверта - кульмінація. Під час обіду Журден
залицяється до Дорімени, але його дружина припиняє люб’язності та виганяє
гостей. З’являється переодягнений Ков’єль і розповідає Журдену, що в його
доньку закоханий син турецького султана, що він скоро буде з пропозицією шлюбу
та висвячення майбутнього тестя у сан «мамамуші». Журден мало не божеволіє від
щастя - збувається його мрія стати дворянином. Манія Журдена у сцені посвяти в
«мамамуші» доходить крайньої межі, і вся безглуздість його намагань і моральна
потворність виявляються тут в особливо яскравій формі. Розпочинається комічна
церемонія, яку проводять «турки», найняті Клеонтом, і він сам, вдаючи сина
турецького султана.
Дія п’ята - розв’язка. На сцені один за одним
з’являються усі головні персонажі п’єси - дружина Журдена, його донька
Люсіль, Дорант, Дорімена - і, дізнавшись, що відбувається, включаються в гру,
кожен по - своєму використовуючи обдуреного Журдена. Журден погоджується на
шлюб Люсіль з Клеонтом, вважаючи, що видає її заміж за сина турецького султана.
Ніколь пов’язує своє життя з Ков’єлем, а Дорант одружується з Доріменою,
переконавши Журдена, що це таємний хід, що відверне увагу пані Журден від
почуттів її чоловіка до маркізи. «От йолоп так йолоп! Другого такого у цілому
світі не знайдеш!» - так у кінці п’єси характеризує Журдена Ков’єль. Комедія
закінчується яскравим балетом.
Головна ідея комедії «Міщанин-шляхтич» втілена у словах Клеонта, що немовби кладуть край безглуздим намаганням Журдена перетворитися з міщанина на шляхтича: «Я гадаю, що будь-який обман кидає тінь на порядну людину. Соромитися тих, від кого тобі прирекло народитися на світ, похвалятися в товаристві вигаданим титулом, видавати себе не за те, чим ти є насправді, - це, як на мене, ознака душевної ницості».
4. Домашнє завдання
С. 256-262, читати. Складіть кросворд за темами "Бароко", "Класицизм", "Життєвий і творчий шлях Мольєр", "Комедія Мольєра "Міщанин-шляхтич"
Фото конспекту і кросворда надішліть на електронну пошту.
Коментарі
Дописати коментар