5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

1. Подивіться на малюнки й скажіть, як ви вважаєте, про що ми сьогодні будемо говорити?



2. Мандрівні сюжети — сюжетні мотиви, що становлять основу усного або письмового твору та переходять з однієї країни в іншу і змінюють свій художній образ в залежності від нового середовища.
Такі мандрівні сюжети оповідань і притч зі збірок «Панчатантра», байок Езопа, окремих казок, легенд, переказів та ін. 

3. Метод "Передбачення". Як ви вважаєте, про що буде твір, який ми читатимемо сьогодні?





4. Словникова робота:
Поясніть подані слова: опецькуватий, 
1. Опецькуватий — невисокий, незграбний на вигляд, недоладний.

5. Ознайомлення із казкою "Момотаро, або хлопчик-персик"

Давно колись жили собі дід і баба. От одного дня дід і каже:

— Чуєш, стара? Я б так хотів, щоб у нас були діти!

— Авжеж, старий, це була б невимовна радість! — відповідає баба.

Зітхнули вони й узялися до роботи: дід пішов збирати хмиз у гори, а баба — прати білизну в річці.

Пере вона білизну, пере, коли дивиться — злегка погойдуючись, пливе річкою великий-великий персик.

«Мабуть, дуже смачний!» — подумала баба і, виловивши персик із води, понесла його додому.

Прийшов дід увечері з хмизом.

— Гарний персик, чудовий!

— То, може, покуштуємо? — запитала баба і взялася різати персик ножем.

Та ранком сталося чудо — щойно торкнулася вона персика, як щось закричало: «Ой, болить!» — із персика вистрибнув опецькуватии1хлопчик.

— Ото несподіванка! — вигукнув дід.

— Це, певно, боги нам його послали! — зраділа баба.

Дід і баба назвали хлопчика Момотаро, тобто Хлопчик-Персик.

Момотаро ріс як на дріжджах: з’‎їсть одну чашку рису — стає вищим, з’‎їсть другу — стає ще вищим. Скоро він перетворився на прегарного юнака.

Одного дня впав Момотаро на коліна перед дідом і бабою та й каже:

Я вирушаю підкоряти Острів Чудовиськ.

Спечіть мені, будь ласка, найбільших у Японії просяних коржів.

— Ну що ж, щасливої тобі дороги! Тільки пильнуйся!

Баба спекла хлопцеві найбільших у Японії смачних коржів, а дід подарував йому хустину — зав’‎язувати голову, щоб піт не стікав на чоло, шаровари і меч.

На околиці села Момотаро зупинив собака й запитав:

— Момотаро, куди це ти вирядився?

— Підкоряти Острів Чудовиськ.

— Тоді і я піду з тобою. Тільки дай мені найбільшого в Японії коржа.

— Гаразд, будь моїм слугою, — сказав Момотаро, вийняв із торби просяного коржа і дав собаці.

Тепер вони йшли вдвох.

У передгір'ї зустрівся їм фазан.

— Момотаро, дай і мені просяного коржа, — попросив він.

— Гаразд, бери коржа й будь моїм слугою!

Коли Момотаро з двома слугами опинився далеко в горах, трапилася їм по дорозі мавпа.

— Момотаро, і я хочу стати твоїм слугою!

— Гаразд, ось тобі корж!

Нарешті добулися вони вчотирьох до Острова Чудовиськ.

Перед великою чорното брамою стояв вартовий — червоношкіре чудовисько.

Фазан злетів у повітря і видзьобав йому око. А тим часом мавпа перестрибнула через браму й відсунула засув.

— Я — найсміливіший у Японії Момотаро! Чудовиська, приготуйтеся до бою! — піднявши меч, закричав Момотаро і вбіг у двір.

— Рятуйте! — заверещав вартовий і, затуляючи око лапою, побіг до своїх.

— Що це за Момотаро?! Ану забирайся геть! — закричали чудовиська, вистромивши вперед залізні списи.

Та фазан кинувся дзьобати їм очі. своїм довгим дзьобом, мавпа — дряпати обличчя кігтями, а собака — кусати за ноги.

— Ой, болить! Рятуйте! — волали переможені чудовиська, їхній вожак упав навколішки перед Момотаро й заблагав:

— Прошу тебе, не вкорочуй нам життя! Віднині ми перестанемо чинити людям зло, а за це віддамо тобі всі скарби.

— Гаразд, нехай буде по-твоєму, — погодився Момотаро.

Чудовиська навантажили візок скарбами, і троє слуг Момотаро притяглії його в село.

— А таки наш Момотаро найсміливіший у Японії! — раділи дід і баба, плескаючи в долоні.

(Переклад Івана Дзюба)

6. Опрацювання тексту казки.

1. Складіть план казки.

2. Дайте відповіді на запитання:
1. Як Момотаро з'явився у сім'ї бабусі та дідуся?
2. З ким подружився Момотаро?
3. Який подвиг він вчинив?
4. Як в українському фольклорі використаний цей мандрівний сюжет? Яка в нас є казка, схожа за мотивами?

7. Опрацювання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"

Казка про Момотаро
Спільне
Казка про Котигорошка







8. Виконайте тестування за посиланням:
https://rabarh.blogspot.com/2020/09/5_16.html

9. Домашня робота.
Завершіть складання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"

Для допитливих:
https://kazky.org.ua/zbirky/ukrajinsjki-narodni-kazky/kotyhoroszko

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.