5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.
1. Подивіться на малюнки й скажіть, як ви вважаєте, про що ми сьогодні будемо говорити?
3. Метод "Передбачення". Як ви вважаєте, про що буде твір, який ми читатимемо сьогодні?
6. Опрацювання тексту казки.
1. Складіть план казки.
2. Дайте відповіді на запитання:
1. Як Момотаро з'явився у сім'ї бабусі та дідуся?
2. З ким подружився Момотаро?
3. Який подвиг він вчинив?
4. Як в українському фольклорі використаний цей мандрівний сюжет? Яка в нас є казка, схожа за мотивами?
7. Опрацювання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"
8. Виконайте тестування за посиланням:
https://rabarh.blogspot.com/2020/09/5_16.html
9. Домашня робота.
Завершіть складання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"
Для допитливих:
https://kazky.org.ua/zbirky/ukrajinsjki-narodni-kazky/kotyhoroszko
2. Мандрівні сюжети — сюжетні мотиви, що становлять основу усного або письмового твору та переходять з однієї країни в іншу і змінюють свій художній образ в залежності від нового середовища.
Такі мандрівні сюжети оповідань і притч зі збірок «Панчатантра», байок Езопа, окремих казок, легенд, переказів та ін.
3. Метод "Передбачення". Як ви вважаєте, про що буде твір, який ми читатимемо сьогодні?
4. Словникова робота:
Поясніть подані слова: опецькуватий,
1. Опецькуватий — невисокий, незграбний на вигляд, недоладний.
5. Ознайомлення із казкою "Момотаро, або хлопчик-персик"
Давно колись жили собі дід і баба. От одного дня дід і каже:
— Чуєш, стара? Я б так хотів, щоб у нас були діти!
— Авжеж, старий, це була б невимовна радість! — відповідає баба.
Зітхнули вони й узялися до роботи: дід пішов збирати хмиз у гори, а баба — прати білизну в річці.
Пере вона білизну, пере, коли дивиться — злегка погойдуючись, пливе річкою великий-великий персик.
«Мабуть, дуже смачний!» — подумала баба і, виловивши персик із води, понесла його додому.
Прийшов дід увечері з хмизом.
— Гарний персик, чудовий!
— То, може, покуштуємо? — запитала баба і взялася різати персик ножем.
Та ранком сталося чудо — щойно торкнулася вона персика, як щось закричало: «Ой, болить!» — із персика вистрибнув опецькуватии1хлопчик.
— Ото несподіванка! — вигукнув дід.
— Це, певно, боги нам його послали! — зраділа баба.
Дід і баба назвали хлопчика Момотаро, тобто Хлопчик-Персик.
Момотаро ріс як на дріжджах: з’їсть одну чашку рису — стає вищим, з’їсть другу — стає ще вищим. Скоро він перетворився на прегарного юнака.
Одного дня впав Момотаро на коліна перед дідом і бабою та й каже:
Я вирушаю підкоряти Острів Чудовиськ.
Спечіть мені, будь ласка, найбільших у Японії просяних коржів.
— Ну що ж, щасливої тобі дороги! Тільки пильнуйся!
Баба спекла хлопцеві найбільших у Японії смачних коржів, а дід подарував йому хустину — зав’язувати голову, щоб піт не стікав на чоло, шаровари і меч.
На околиці села Момотаро зупинив собака й запитав:
— Момотаро, куди це ти вирядився?
— Підкоряти Острів Чудовиськ.
— Тоді і я піду з тобою. Тільки дай мені найбільшого в Японії коржа.
— Гаразд, будь моїм слугою, — сказав Момотаро, вийняв із торби просяного коржа і дав собаці.
Тепер вони йшли вдвох.
У передгір'ї зустрівся їм фазан.
— Момотаро, дай і мені просяного коржа, — попросив він.
— Гаразд, бери коржа й будь моїм слугою!
Коли Момотаро з двома слугами опинився далеко в горах, трапилася їм по дорозі мавпа.
— Момотаро, і я хочу стати твоїм слугою!
— Гаразд, ось тобі корж!
Нарешті добулися вони вчотирьох до Острова Чудовиськ.
Перед великою чорното брамою стояв вартовий — червоношкіре чудовисько.
Фазан злетів у повітря і видзьобав йому око. А тим часом мавпа перестрибнула через браму й відсунула засув.
— Я — найсміливіший у Японії Момотаро! Чудовиська, приготуйтеся до бою! — піднявши меч, закричав Момотаро і вбіг у двір.
— Рятуйте! — заверещав вартовий і, затуляючи око лапою, побіг до своїх.
— Що це за Момотаро?! Ану забирайся геть! — закричали чудовиська, вистромивши вперед залізні списи.
Та фазан кинувся дзьобати їм очі. своїм довгим дзьобом, мавпа — дряпати обличчя кігтями, а собака — кусати за ноги.
— Ой, болить! Рятуйте! — волали переможені чудовиська, їхній вожак упав навколішки перед Момотаро й заблагав:
— Прошу тебе, не вкорочуй нам життя! Віднині ми перестанемо чинити людям зло, а за це віддамо тобі всі скарби.
— Гаразд, нехай буде по-твоєму, — погодився Момотаро.
Чудовиська навантажили візок скарбами, і троє слуг Момотаро притяглії його в село.
— А таки наш Момотаро найсміливіший у Японії! — раділи дід і баба, плескаючи в долоні.
(Переклад Івана Дзюба)
1. Складіть план казки.
2. Дайте відповіді на запитання:
1. Як Момотаро з'явився у сім'ї бабусі та дідуся?
2. З ким подружився Момотаро?
3. Який подвиг він вчинив?
4. Як в українському фольклорі використаний цей мандрівний сюжет? Яка в нас є казка, схожа за мотивами?
7. Опрацювання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"
Казка про
Момотаро
|
Спільне
|
Казка про
Котигорошка
|
8. Виконайте тестування за посиланням:
https://rabarh.blogspot.com/2020/09/5_16.html
9. Домашня робота.
Завершіть складання таблиці "Мандрівний сюжет про Момотаро"
Для допитливих:
https://kazky.org.ua/zbirky/ukrajinsjki-narodni-kazky/kotyhoroszko
Коментарі
Дописати коментар