Л.Керролл "Аліса в Країні Див". Особливості художньої мови твору

 1. Ознайомтеся із теоретичним матеріалом, виконайте практичні завдання.

Одним із захоплень Керролла було написання листів. Особливими були листи, адресовані маленьким дітям: листи-дражнилки, листи-казки, листи-страшилки. У цих листах він пропонував дітям розгадати шаради-задачі (загадка, побудована на визначенні якогось слова за його частинами або складами, поданими описово, що можуть становити собою й окремі слова), головоломки, фокуси, яких він знав безліч. У листах він жартував, вигадував, і головне, що дітям це подобалося, і вони його розуміли. Прочитавши ці листи, можна зрозуміти, чому він зміг написати "Алісу..." - бо у звичайному бачив дива. Також Керролл написав чимало книг з логіки та математики. Особливо багато уваги в них він приділив складанню ігор, розв'язуванню логічних задач. Його знамениті книги - "Логічна гра", "Історія з вуликами". 

До речі, про шаради: ось декілька прикладів, спробуйте їх розгадати.

1. Я — кущ запашний і квітучий. 

Початок слова — на стеблі колючка. 

А друга половина —

 До колеса резина.


2. Мій перший склад — 

Миліш за все на світі. 

А другий — вказує на все. 

А разом люблять всі його: 

Дорослі й діти, 

Бо всім воно тепло несе.


3. Молодець! Відгадав усі шаради.

Перший склад — 

Ми визначаєм, 

Скільки років у людей, 

Другий — будемо гукати, 

Поганяючи коней; 

А як разом прочитати — 

В стіні є, у кожній хаті.      

(Відгадки містяться в додатку наприкінці уроку)

Сьогодні будемо говорити про особливості художньої мови повісті-казки Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див». Як ви, мабуть, вже помітили, всі перипетії твору будуються на мовній грі (автор навмисне відступає від мовних норм заради створення комічності, використовує слова у їх переносному значенні або фразеологізми у прямому); також ми бачимо поєднання прозової та віршованої мови; багатство епітетів, метафор, порівнянь.

Давайте нагадаємо собі, що таке фразеологізм:

Фразеологізм - стійке неподільне словосполучення, що вживається у переносному значенні.

До фразеологізму завжди можна дібрати синонімічне слово або словосполучення у прямому значенні. Спробуйте виконати вправу на відповідність. Перевірте себе за матеріалами додатку наприкінці уроку.

Фразеологізм

Значення

Клювати носом                               

гніватись

Виходити з себе                              

дрімати

Зірвалася на ноги                      

затихнути

Вскочити в халепу                   

швидко підвестися

Мені начхати                                         

потрапити в скрутне становище

Спало на думку                                       

переконаний у правильності дій

Голову на відсіч даю      

подумалося

Затамувати подих                              

ставитися байдуже

 2. Практична робота з текстом. Із шостого розділу "Порося та перець" випишіть фразеологізми.

3. Домашнє завдання. 

Дочитайте твір. Підготуйте виразне читання улюбленого епізоду (епізод має бути невеличким, не більше сторінки).

Випишіть у зошит термін "фантастика" (с.311).

Складіть характеристику Аліси (усно). Особливу увагу звернуть на ставлення героїні до інших персонажів твору, на те, як дівчинка спілкується з ними, і на її власні розмірковування.

Для допитливих:

Спробуйте назвати фразеологізми, що сховані за малюнками:









Додаток:

Відгадки до шарад:
1. Шипшина
2. Сонце
3. Вікно

Фразеологізми та їхнє значення: 

Фразеологізм

Значення

Клювати носом                               

дрімати

Виходити з себе                              

гніватися

Зірвалася на ноги                      

швидко підвестися

Вскочити в халепу                   

потрапити у скрутне становище

Мені начхати                                         

ставитися байдуже

Спало на думку                                       

подумалося

Голову на відсіч даю      

переконаний у правильності дій

Затамувати подих                              

затихнути

Зашифровані фразеологізми:

Водити за носа, ллє як з відра, літати у хмарах, тягнути за язика.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.