8 клас, зарубіжна література. Священні книги людства. Веди.
1. Перевірка домашнього завдання. Опитування.
1. З чого почався розвиток літератури?
2. Що таке "античність"?
3. Чим особливе мистецтво та література середньовіччя?
4. Що таке "ренесанс"?
5. Охарактеризуйте літературні течії ХУІІст: класицизм та бароко.
6. Чим особлива доба Просвітництва?
7. Які літературні напрями розвивалися у ХІХ ст.? Охарактеризуйте їх.
8. Що таке "модернізм"?
9. Чим відрізняєтьс постмодернізм від модернізму?
10. Поясніть поняття "священні книги". Назвіть священні книги, які ви знаєте.
2. Повторення.
1. Ретроспекція.
З елементами індійської культури ми познайомилися у шостому класі.
Пригадайте, з чого було створено світ за давньоіндійськими міфами?
Як описується всесвітній потоп у індійських міфах?
Хто головні боги індійського пантеону?
1. З чого почався розвиток літератури?
2. Що таке "античність"?
3. Чим особливе мистецтво та література середньовіччя?
4. Що таке "ренесанс"?
5. Охарактеризуйте літературні течії ХУІІст: класицизм та бароко.
6. Чим особлива доба Просвітництва?
7. Які літературні напрями розвивалися у ХІХ ст.? Охарактеризуйте їх.
8. Що таке "модернізм"?
9. Чим відрізняєтьс постмодернізм від модернізму?
10. Поясніть поняття "священні книги". Назвіть священні книги, які ви знаєте.
2. Повторення.
1. Ретроспекція.
З елементами індійської культури ми познайомилися у шостому класі.
Пригадайте, з чого було створено світ за давньоіндійськими міфами?
Як описується всесвітній потоп у індійських міфах?
Хто головні боги індійського пантеону?
2. Порівняльний аналіз мотивів творів.
Прослухайте байку про хитрого шакала. Чи зустрічалися вам подібні мотиви у творчості інших авторів?
Якось шакал побачив ворону. Вона сиділа на дереві та тримала у дзьобі поживу. Хитрий шакал почав вихваляти її голос і попросив, щоб вона заспівала. Ворона на це спокусилась і голосно каркнула. А в цей момент ласий шматок їжі випав з її дзьоба і дістався шакалові.
Чи є паралелі з індійським образом шакала в українській культурі?
Леонід Глібов "Байка про ґаву та лисицю"
3. Робота над теорією.
1. Варново-кастова система Індії
Індія була не раз завойована, проте хто б її не завойовував, яка б держава не існувала на території Індії, система, за якою розмежовувалося суспільство в цій країні - змінилося лише у середині 20 ст.. Це - варново-кастова система, вона регулює життя індійців, їх становише у суспільстві, а в прадавні часи - навіть визначала колір одягу, який вони могли носити.
Варнова система походить від міфу про створення людини:
Основних варн - чотири, каст - тисячі.
Перейти з однієї варни в іншу - було неможливо.
Вищий стан — брахмани
Вважається, що білий – це тільки колір брахманів. Вони займаються науковою роботою, судовою системою та управлінням міста. Життя брахмана розподілялося на три періоди: навчання; створення сім'ї; усамітнення. Завдати шкоди брахману – це важка карма, яка до кінця життя буде переслідувати ту людину, яка посміла переступити тисячолітні традиції.
Середній клас — кшатрії
В їх руках зосереджувалася політична влада, часто вони мали величезні маєтки і володіли великими земельними територіями.
Так, вони отримували подвійний дохід: від угідь і державну платню за військові подвиги (при їх наявності). Кшатріям дозволялося навіть вбивати в ім’я відновлення справедливості і збереження честі людей, які не могли це зробити за себе. Червоний колір – відноситься лише до кшатріїв.
Проте наявність кастової системи підривала військову міць, тому що воїнами могли ставати лише кштарії.
Торговці та ремісники — вайш’ї
Третя група “двічі народжених” каст (двіджа — термін, яким індійці називають людей трьох вищих варн, що пройшли обряд упанаяна. Упанаяна є символом другого народження і дозволяє брати участь в ритуалах).
Сюди відносяться люди, які тісно мають справу з грошима:
ремісники;
фермери;
лихварі.
Це не означає, що ця людина постійно перебувала в багатстві, будучи торговцем.
Вайш’ї завжди вивчали гідне ремесло, яке могло підтримувати необхідний рівень життя. Причому вайш’ї належав жовтий колір, він був простолюдином і не мав якоїсь ваги у вищому суспільстві, але, на відміну від шудри, не був ізгоєм.
Бідняки — шудри
Слуги, наймані працівники, і взагалі всі жителі, які знаходяться за межею бідності, називають шудрами. Контакт і спілкування з цими людьми вищих варн був негідним, це загрожувало навіть ганьбою на все життя.
З усіх класів лише шудри постійно терпіли сильні гноблення з боку уряду: вони оплачували найбільший податок, їх судили за порушення особливо жорстко, їм не дозволялося проводити ритуали, а це є дуже вагомим.
Людей з цієї варни можна було купити або продати, відняти їх майно, не переживаючи за наступні покарання: пояснювалося це однією причиною — вони були народжені прислуговувати, а, відповідно, бідкатися не мають права. Кольором шудри є чорний.
Кастова система настільки пройняла культуру Індії, що навіть до цих пір у індійських містах є квартали, де люди живуть за межею бідності, тому що представникам варни шудр заборонялося володіти будь-яким майном. Їхнім обов'язком було підкорятися господарю й шанувати вищі касти.
Недоторкані (чандали) і парії
Окремий клас, який не можна віднести ні до якої з 4 варн, — недоторкані. Недоторканних називали терміном “даліт”, це перекладається як “гноблення”. Ці люди тривалий час постійно гнобилися, відчували на собі ненависть з боку інших станів. Це обумовлено тим, що в понятті індуїзму даліти в минулому житті грішили і вели неправильний спосіб життя, тепер вони за це покарані.
У найкращому випадку даліти могли займатися найбруднішою роботою: прибирати мертвих звірів, нечистоти, туалети, спалювати померлих тварин, копати могильниками.
Причому кількість недоторканних становила приблизно 12-16% всіх жителів країни.
Касті далітів не можна було перебувати в громадських місцях:
поліклініках;
школах;
торгових лавках;
храмах;
транспорті.
Їм заборонялося не тільки спілкуватися з іншими людьми, а й наступати на їх тінь. А браманів ображало вже лише присутність цієї людини в полі видимості.
окрім того представникам інших каст заборонялося навіть торкатися таких людей, бо й самі вони могли стати "недоторканими".
На щастя, на сьогоднішній день все змінилося – на державному рівні заборонили пригнічення недоторканних, тепер їм дозволено з’являтися в будь-якому місці, отримувати медичну допомогу і освіту.
Проте ще у 2007 році кількість нижчих варн у процентному співвідношенні перевищувала 50% від населення Індії.
Індійці мають дуже багато божеств, але очолюють їх пантеон Брахма, Вішну та Шива.
Для світогляду індійців характерна віра у перевтілення, як ми бачимо на прикладі ставлення до касти недоторканих. Синонім до перевтілення - реінкарнація. Тобто це віра в те, що душа людини переселяється в інше тіло. Ким стане людина у наступному життя залежить від її вчинків. Тому треба проявляти милосердя до всього живого, бо душа переселяється не тільки в інше людське тіло, але й у тварин, рослин, комах тощо.
Також індійці вірили, що божество може прийняти людську подобу через аватар - втілитися у тілі смертної людини, аби виконати свою місію на землі. Проте втілення у аватарі - це лише прояв божества в світі, а не народження ним у плоті.
Людина знаходиться у сансарі - нескінченному колі страждань: народжень і смертей. Щоби вийти з цього кола й досягнути мокші - своєрідної подоби "раю", вічного спокою, людина має відмовитися від всіх пристрастей, бажань і почуттів. Ще цей шлях називають "просвітленням".
В Індії розповсюджений культ священних тварин, що мають зв'язок із божествами - слони, мавпи, корови. Також сакральний, духовний характер має річка Ганг, яка є священною у віруваннях індусів. До неї здійснюють паломництва, над її водами розсіюють попіл померлих.
3. Веди
Священні книги народів світу відігравали й відіграють важливу роль у духовному житті людства.
Ідеї, сюжети, образи священних книг надихали і надихають митців на створення нових вторів.
Веди - одна з найдавніших книг світу, пам'ятка давньої індійської літератури. Веди допомагають зрозуміти духовну культуру Індії та багатьох народів Азії. Перші тексти вед були написані у ІІ тис.до н.е., створення їх тривало впродовж 500-700 років.
Саме слово "веди" походить від слова "знання" на санскриті (давня індійська мова).
Веди є першоджерелом такої релігії як буддизм.
Роздивіться зображення Брахми.
Рігведа - збірка гімнів;
Самаведа - збірка пісень;
Яджурведа - збірка правил, що регулювали жертвоприношення;
Атхарваведа - книга заклинань.
Веди були написані для чотирьох груп жерців, які виконували певні дії під час жертвоприношення: Рігведа адресована головному жерцю, який співає гімни і спілкується з богами, Самаведа — знавцеві мелодій, Яджурведа — організаторові жертвоприношень, Атхарваведа — брахману, що керує всім процесом.
Окрім Вішну, Шиви та Брахми, розповсюдженими є культи богів, що відповідають за стихії:
4. Підсумок уроку. Дайте відповіді на запитання:
Роздивіться зображення Брахми.
Як ми бачимо, брахма має чотири обличчя. Ці чотири обличчя символізують чотири Веди:
Рігведа - збірка гімнів;
Самаведа - збірка пісень;
Яджурведа - збірка правил, що регулювали жертвоприношення;
Атхарваведа - книга заклинань.
Веди були написані для чотирьох груп жерців, які виконували певні дії під час жертвоприношення: Рігведа адресована головному жерцю, який співає гімни і спілкується з богами, Самаведа — знавцеві мелодій, Яджурведа — організаторові жертвоприношень, Атхарваведа — брахману, що керує всім процесом.
Індра - бог грому та блискавок.
Варуна - бог світових вод.
Агні - бог вогню
Ваю - бог вітру
Сур'я - бог сонця
Сома - бог Місяця й покровитель рослин.
4. Опрацювання текстів Вед. "Гімн до Ранньої Зорі"
В повіз великий богині щасливої впряжені коні.
Всі несмертельні боги посідали в той повіз.
Славна з’явилась богиня, живуча в повітрі,
з лона темноти з’явилася людські оселі красити.
З цілого світу найперша встає вона
й шле нам здалека пишні дари.
Народилась зоря молодая, новая,
будить створіння, найперше приходить на поклики ранні.
В наші оселі несмертна зоря завітала,
нашу хвалу прийняла в високостях повітря,
вільна, осяйна іде, щедро сипле розкішнії скарби.
Наче дівчина струнка, так, богине, ідеш ти хутко на наші поданки.
Всміхаючись, ти, молодая, линеш раніше від сонця, осяйнеє лоно відкривши.
Наче дівча молоденьке, що мати скупала, така ти;
бачим блискучу красу твого тіла!
О зоре щаслива! Ясно палай! Ні одна ще зоря не була така гарна!
Паспорт твору:
Жанр: гімн.
Тема твору: Привітання ранньої зорі, яка першою приходить на поклик людей і осяює своїм світлом все живе.
Ідея: Рання зоря – це мати всього живого, вона ж бо своїм світлом дає життя. Хвала ранній зорі, матері і благодійниці всього живого.
5. Домашня робота
1. Прочитати гімн "До ночі" с. 15, скласти паспорт твору.
2. Читати с.16-22, готуватися до опитування.
3. Підготуватися до самостійної роботи.
Коментарі
Дописати коментар