7 клас, мова. Мова - скарбниця духовності народу.



1. Робота з теорією.
Мова - це справжня духовна скарбниця людства. Не було б мови - не було б і цивілізації. Це - основний спосіб спілкування людей і найлегший спосіб передати інформацію, поділитися враженнями, чогось навчти чи самому чомусь навчитися. Мови світу такі ж різні, як і різні люди навколо нас. Наприклад, українська мова має 38 звуків, а мова таа, яку використовують у Ботсвані та Намібії (країнах Південної Африки) - аж 112 звуків! В деяких країнах вивчення різних мов вважається настільки важливим, що відсоток часу, який цьому присвячений, може сягати 50% від вивчення інших предметів. Наприклад, у Люксембурзі стільки часу присвячується опановуванню англійської, німецької, французької. Проте, щоб якісно користуватися мовними засобами, треба удосконалювати своє знання мови. Тому сьогодні ми будемо говорити... а про що конкретно - спробуйте дізнатися, розгадавши шифр.

Р Н Е А Л У Т І Т А  М Р А Н О

А що цікавого ми знаємо про нашу мову? 



Отже, якщо вам вдалося правильно розгадати шифр, то ви вже знаєте, що сьогодні ми з вами будемо говорить про літературну норму. 
Українська мова є певною унормованою системою. Вона складається із загальнонародної мови (це мова та всі її діалекти), а також літературної мови. Літературна мова - це унормована форма загальнонародної мови.
Що ж таке літературна норма?
Літературна норма - це сукупність правил, якими мовці користуються в усному й писемному мовленні. Такі правила закріплені практикою і рекомендовані до вживання як обов’язкові.
Кожен рік, вивчаючи різні розділи науки про мову, ми знайомилися з певними нормами літературної мови. Роздивіться табличку, подану нижче й нагадайте собі, що ви вже знаєте про літературну норму:

Нагадаймо собі, що

Діалектизми — це слова, що вживається в певних місцевостях, є частиною загальнонародної мови, але не входять до літературної мови





Тертюхи - деруни;
шваблики - сірники;
крумплі - картопля.



2. Виконання вправ.
Вправа 4, с.9.
Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки та вписуючи пропущені літери. Таким чином ми перевіримо наше знання пунктуаційних та орфографічних норм літературної мови.
Почнемо виконання вправи разом:

Літературна норма створюється сторічЧями.

У слові сторіччя пишемо дві Ч, тому що м'який [ч] стоїть між двома голосними. Відбувається подовження приголосного.

У процесі мовотворчості бере участь бАгато людей.

У слові багато перший голосний [а] є ненаголошеним. Щоб перевірити правопис ненаголошеного голосного, треба змінити слово так, аби на сумнівний голосний падав наголос. Якщо зробити це неможливо - треба перевірити себе за словником.

Можна звернутися до наступних джерел:


або


Слово багатий необхідно запам'ятати.
Нагадаймо собі, що в нашій мові існують пароніми - тобто слова, які звучать схоже, але мають різне значення. Такими словами є багатир і богатир. Багатир - багата людина, богатир - людина, сильна фізично.

Завершіть виконання вправи самостійно й перевірте себе за QR-кодом:


Вправа 8, с.11; виконайте самостійно, перевірте себе за QR-кодом:


3. Словникова робота.
Запишіть подані слова, поясніть орфограми. Правопис незнайомих для вас слів - запам'ятайте.
Кеш'ю, льон, майор, ательє, Мольєр, Х'юстон, село, зима, дерева, пріоритет, марево, вольєр.

4. Домашнє завдання:
Вправа 9, с.11.
Матеріали для допитливих:
Перегляньте відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=w6ViW4D9alU

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.