7 клас, зарубіжна література. Специфіка художнього перекладу.
1. Робота з теорією.
Сьогодні на уроці ми почнемо знайомство із новим для нас жанром літератури - баладою.
Балада - жанр ліричної поезії. Має певний сюжет, тобто про щось розповідає. Зазвичай це драматичні події, які викликають сильні переживання. Часто в баладі присутні діалоги та елементи фантастики.
2. Робота з текстом. Ознайомтеся із прозовим перекладом балади Йоганна Ґете "Вільшаний цар"
Хто так пізно скаче крізь вітер та ніч? Це батько з дитиною. Він міцно притис до себе хлопчика, дитині в батька спокійно, дитині в батька тепло.
- Мій сину, чого ти так боязко ховаєш обличчя?
- Батьку, ти не бачиш Вільшаного Царя? Вільшаного Царя в короні і з хвостом?
- Мій сину, то смуга туману!
- Миле дитя, йди до мене, йди зі мною! Я буду грати з тобою в чудові ігри. На узбережжі моєму - багато строкатих квіток, у моєї матері - багато золотого вбрання!
- Батьку, батьку, невже ти не чуєш, що Вільшаний Цар мені шепотом обіцяє?
- Заспокойся, мій сину, не бійся, мій сину, у сухій траві - вітер шарудить.
- Хочеш, тендітний хлопчику, піти зі мною? Мої дочки ладно тебе будуть няньчити, мої дочки ведуть нічний хоровод, - присплять, пританцюють, приспівають тебе.
- Батьку, батьку, невже ти не бачиш - там, у цій моторшній пітьмі, Вільшаного Царя дочок?
- Мій сину, мій сину, я добре бачу: то старі верби так сіро світяться...
- Я люблю тебе, мене вражає твоя краса! Не хочеш згодою - силою візьму!
- Батьку, батьку, ось він мене схопив! Вільшаний Цар мені зробив боляче!
Батькові страшно, він швидко скаче, він тримає в обіймах дитя, яке стогне; ледве доскакав до палацу, насилу - дитина в його руках була мертва.
Бесіда за змістом прочитаного:
- Які почуття викликає ця балада?
- Із чим, на ваш погляд, пов'язаний трагічний кінець балади: з потойбічними силами чи з реальними явищами?
- Що лякає батька хлопчика? Як він ставиться до слів сина?
Які висновки ви зробили про роботу перекладача поетичних творів?
3. Практичне опрацювання особливостей балади як жанру.
Прочитайте ще раз визначення терміну балада. Які із перелічених особливостей присутні у творі "Вільшаний цар"?
Як побудований діалог у творі? Хто з ким спілкується? Зобразіть це у вигляді схеми.
Також у баладі присутні фантастичні та реальні елементи. Назвіть їх.
4. Підсумок уроку.
Занотуймо наші висновки.
1. Вивчати перекладний поетичний твір означає дивитися на зміст очима перекладача.
2. Жанр балади має такі особливості:
- напружений, драматичний сюжет;
- містить діалоги;
- може містити фантастичні елементи.
5. Домашнє завдання. Заповніть табличку "Фантастичне та реальне у баладі Й.Ґете "Вільшаний король"
Сьогодні на уроці ми почнемо знайомство із новим для нас жанром літератури - баладою.
Балада - жанр ліричної поезії. Має певний сюжет, тобто про щось розповідає. Зазвичай це драматичні події, які викликають сильні переживання. Часто в баладі присутні діалоги та елементи фантастики.
2. Робота з текстом. Ознайомтеся із прозовим перекладом балади Йоганна Ґете "Вільшаний цар"
Хто так пізно скаче крізь вітер та ніч? Це батько з дитиною. Він міцно притис до себе хлопчика, дитині в батька спокійно, дитині в батька тепло.
- Мій сину, чого ти так боязко ховаєш обличчя?
- Батьку, ти не бачиш Вільшаного Царя? Вільшаного Царя в короні і з хвостом?
- Мій сину, то смуга туману!
- Миле дитя, йди до мене, йди зі мною! Я буду грати з тобою в чудові ігри. На узбережжі моєму - багато строкатих квіток, у моєї матері - багато золотого вбрання!
- Батьку, батьку, невже ти не чуєш, що Вільшаний Цар мені шепотом обіцяє?
- Заспокойся, мій сину, не бійся, мій сину, у сухій траві - вітер шарудить.
- Хочеш, тендітний хлопчику, піти зі мною? Мої дочки ладно тебе будуть няньчити, мої дочки ведуть нічний хоровод, - присплять, пританцюють, приспівають тебе.
- Батьку, батьку, невже ти не бачиш - там, у цій моторшній пітьмі, Вільшаного Царя дочок?
- Мій сину, мій сину, я добре бачу: то старі верби так сіро світяться...
- Я люблю тебе, мене вражає твоя краса! Не хочеш згодою - силою візьму!
- Батьку, батьку, ось він мене схопив! Вільшаний Цар мені зробив боляче!
Батькові страшно, він швидко скаче, він тримає в обіймах дитя, яке стогне; ледве доскакав до палацу, насилу - дитина в його руках була мертва.
Бесіда за змістом прочитаного:
- Які почуття викликає ця балада?
- Із чим, на ваш погляд, пов'язаний трагічний кінець балади: з потойбічними силами чи з реальними явищами?
- Що лякає батька хлопчика? Як він ставиться до слів сина?
Теоретична довідка:
Балада Ґете «Вільшаний цар» (1782) вважається перлиною світової літератури. Їй притаманна емоційна напруга і якась незбагненна таємнича сила. Ґете писав її тоді, коли європейці зацікавилися усною народною творчістю. Германці здавна мешкали у дрімучих хащах і щиро вірили в духів, які нібито жили у кожному дереві та кущі. Тож, може, загадковий вільшаний король і є одним із таких духів? Адже Ґете, як і брати Грімм, збирав німецький фольклор. Є також версія, згідно з якою на створення «Вільшаного царя» поета надихнули старонорвезька балада «Танець ельфів» та данська народна пісня «Дочка короля ельфів». Данське слово еllеr (ельф) дуже схоже на німецьке еrl(вільха). Тож король ельфів перетворився на вільшаного короля.
«Вільшаний цар» був неодноразово перекладений українською мовою. Найвідомішими є переклади П. Куліша, Б. Грінченка і М. Рильського.
Цю баладу поклав на музику німецький композитор Франц Шуберт, і його пісня набула широкого визнання. Перегляньте відео та поділіться своїми враженнями.
Ознайомтеся із перекладами балади "Вільшаний цар" Максима Рильського та Бориса Грінченка. Який із перекладів, на вашу думку, ближчий до тексту балади?
3. Практичне опрацювання особливостей балади як жанру.
Прочитайте ще раз визначення терміну балада. Які із перелічених особливостей присутні у творі "Вільшаний цар"?
Як побудований діалог у творі? Хто з ким спілкується? Зобразіть це у вигляді схеми.
Також у баладі присутні фантастичні та реальні елементи. Назвіть їх.
4. Підсумок уроку.
Занотуймо наші висновки.
1. Вивчати перекладний поетичний твір означає дивитися на зміст очима перекладача.
2. Жанр балади має такі особливості:
- напружений, драматичний сюжет;
- містить діалоги;
- може містити фантастичні елементи.
5. Домашнє завдання. Заповніть табличку "Фантастичне та реальне у баладі Й.Ґете "Вільшаний король"
Фантастичні
елементи
|
Реальні явища
|
Коментарі
Дописати коментар