Підсумкова робота. Українська література. Суспільно-побутові пісні

Варіянт І

1. Визначте жанр пісні, обґрунтуйте свою думку.

1.1

Ой на Горі тай Женці жнуть       | (2)

А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть

Гей долиною гей широкою Козаки йдуть!

Попереду Дорошенко               | (2)

Веде своє військо військо запорізьке хорошенько

Гей долиною гей широкою хорошенько!


Посеpедині/посереду пан хоpунжий | (2)

Під ним кониченько,

під ним воpоненький сильно дужий

Гей долиною гей широкою сильно дужий!


А позаду Сагайдачний             | (2)

Що проміняв жінку на тютюн та люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний! 

1.2

Бодай пану в дворі страшно,

Як нам в полю сонце зашло;

Сонце зашло, ми ще жнемо,

При місяці снопи носимо,

При зороньках копи кладемо,

Опівночі додому йдемо,

На світанні вечеряємо,

У білий день знову йдемо.

2. Складіть паспорт твору 

Ой зашуміла густая ліщина,

Та й щось ся не розвила.

Ой розплакались хлопці-молодці,

Та що ся не женили.

Ой не женились, ох, не женились,

Женитись не будуть:

Ой прийшла карта від государя,

Що вже хлопців брати будуть.

Ох, як забрали хлопці молодії,—

Отець й мати не знала.

Ох, як повезли у Каменець-Подільський,

Та як та чорная хмара.

Ой знати, знати тоту рибку в морі

Межи тими окунями.

Ой знати, знати хазяйського сина

Межи тими бурлаками.

Ой сидять бурлаки та й кінець стола

Та в сопілку грають,

Хазяйський син стоїть та й коло порога,

Серце з жалю умліває.

«Лучче було б, моя рідна мати,

Мене у купелі залляти,

Ніж нас мали, таких молоденьких,

У неволю забрати!

Лучче було б, моя рідна мати,

Під серцем мя задушити,

Ніжлі б мав я, такий молоденький,

Так тяжко тужити!»

3. Що спільного у козацьких та чумацьких піснях?

4. Складіть висловлювання (5-7 речень) на тему "Пісня - дзеркало історії народу"

Варіянт ІІ

1.1
Та степи за степами,
І луги з берегами,
Там чумаченьки проходили
І бурлаченьків провозили,
А тепер не проходять
І бурлак не провозять,—
Все за вражими панами.
Наші бурлаченьки догадались —
Через Дунай-річку перебрались.
Та Дунай-річка мати,
Та не дай погибати
Нам, безщасним сіромахам!

1.2.

– Розвивайся а ти, сухий дубе, завтра мороз буде,
Ой збирайся, молодий козаче, завтра похід буде.
Ой збирайся, молодий козаче, завтра похід буде.

– Я морозу та й не боюся, зараз розів'юся,
Я походу та й не боюся, зараз уберуся.
Я походу та й не боюся, зараз уберуся.

– Ой ви, галки, ой ви, сизокрилі, підніміться вгору,
Ой ви, хлопці, славні запорожці, верніться додому.
Ой ви, хлопці, славні запорожці, верніться додому.

2. Складіть паспорт твору
Ой хто хоче гроші мати, най їде за море,
Там він зараз розізнає, яке то є горе.
Хто гадає, що за морем грошей назбирає,
Той тут перше, за тим морем, недолі зазнає.
Тут є справді грошей досить,— трудно їх дістати,
Бо на гроші треба перше тяжко працювати.
Хто дістане тут роботу — лихая година,
Бо піт очі заливає що кожда година.
Жінка вдома замовить сі чобітки хороші,
Бо надію она має, що знов прийдуть гроші.
Вна не знає, що чоловік та й по скалах лазить,
Що йому вже від роботи скіра з рук облазить;
Не раз йому кривавий піт очі заливає,
Не раз йому поза плечі і смерть зазирає.

3. Що спільного у заробітчанських, кріпацьких та буролацьких піснях?

4. Складіть висловлювання (5-7 речень) на тему "Пісня - дзеркало історії народу"

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.