Дієприслівник. Повторення.
1. Повторення теорії
Опитування:
– Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
– На які групи поділяються частини мови?
– Яка різниця між самостійними та службовими частинами мови?
– Що називається дієприслівником?
– Які ознаки має дієприслівник від дієслова? А від прислівника?
– Що утворює дієприслівник разом із залежними словами?
– Які розділові знаки вживаються при дієприслівниковому звороті? А при одиничному дієприслівнику?
– Яку літеру И чи І пишемо у суфіксах дієприслівників?
– Як утворюються дієприслівники недоконаного виду? Наведіть приклади (від дієслів теперішнього часу + учи, ючи, ачи, ячи)
– А як утворюються дієприслівники доконаного виду? Наведіть приклади (від інфінітива + ШИ, ВШИ)
– Як пишуться дієприслівники з часткою НЕ?
– Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник у реченні?
Інтерактивна гра «Так або Ні»
1. Дієприслівник – це самостійна частина мови, що вказує на дію. (Ні)
2. Дієприслівники поєднують ознаки дієслова та прислівника. (Так)
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду. (Ні)
4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі. (Так)
5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів -ши, -вши. (Ні)
6. Слова «опадаючи, «квітнучи», «радіючи» – це дієприслівники недоконаного виду. (Так)
7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо. (Ні)
8. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот. (Так)
9. У реченні дієприслівники виступають обставиною. (Так)
10. У реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома. (Ні)
11. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо. (Ні)
12. Збагнувши, опустившись, знайшовши – це дієприслівники доконаного виду. (Так)
2. Виконання вправ
Вправа 1. Вибірковий диктант із творчим завданням. З переліку слів запишіть лише дієслова. Перевірте правильність виконання вправи самостійно: за першими буквами віднайти слово, у кінці додавши ь. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники; визначте їх вид. З двома на вибір складіть речення: в одному має бути одиничний дієприслівник, в іншому - дієприслівниковий зворот.
Коло, малювати, малий, троє, умивати, близький, долати, радіти, іти, сонний, вільний, співати, четверо, тихий, танцювати.
Малювати – малювавши
Умивати – умившись
Долати – здолавши
Радіти – зрадівши
Іти – йшовши
Співати – співавши
Танцювати – станцювавши.
- Якого виду ви можете утворити дієприслівники? Чи можна утворити і дієприслівники недоконаного виду?
3. Хвилинка мудрості:
Символом мудрості, людського прозріння, краси і величі неба в українського народу є волошка. Це лікарська рослина. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
4. Виконання вправ
Вправа 2. Запишіть речення, поясніть правопис НЕ з дієприслівниками. Прокоментуйте подані прислів'я
1. Не/нагнувшись, гриба не знайдеш.
2. Не/ працюючи, не будеш ситим.
3. Не/славлячи інших, соромиш себе.
Вправа 3. Відредагуйте речення і запишіть. Пам’ятайте! У реченні з дієприслівниковим зворотом дієслово-присудок та дієприслівник виражають дію одного й того ж предмета.
1. Скупавшись у холодній воді, у нього була ангіна.
2. Зібравшись на спортмайданчику, почалося тренування.
3. Не засвоївши добре правил вживання апострофа, у мене знову були помилки.
4. Читаючи роман, серце наповнювалося болем.
5. Шукаючи того будинку, нас застала ніч.
6. Повернувшись зі школи, його радісно зустрів собака.
Вправа 4. Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір.
Колихаючи віти сумні, теплий вітер цілує калину (розповідне, неокличне, двоскл, пошир, ускл. дієприслівниковим зворотом).
Коментарі
Дописати коментар