Речення
Вправа 1.
— Доповніть подані речення пропущеними звертаннями і поставте потрібні розділові знаки. Визначте речення за метою висловлювання та інтонацією.
1. ... мені в світі нічого не треба, тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти (А. Малишко).
2. Та світи ж ти їм дорогу ... ! (П. Тичина).
3. Куди їдеш ... куди йдеш, чого в село через річеньку бредеш? (П. Воронько).
4. Знову ... ти вернулась, знов звила в нас під хатою кубельце (П. Грабовський).
5. Хай ... вам щастить у дружбі вірній, в праці мирній (М. Рильський).
6. Ой, не плач ... не журись, а до мого серденька пригорнись! (Нар. творч.).
Довідка: Україно моя, ясен місяць угорі, ластівочко-серце, милі друзі, дівчино.
Диктант-обґрунтування.
Поясніть розділові знаки в реченнях. Доведіть, що в поданому тексті є однорідні члени речення, підкресліть їх.
Ремесла і промисли України своїм корінням сягають часів Київської Русі.
Ткацтво — одне з найдавніших занять кожної селянської родини з метою одержання тканих виробів: рушників, скатерок, сорочок, доріжок.
Широкого розмаху набули у той час деревообробні промисли і ремесла: бондарство, стельмахування, столярне ремесло, теслярство, плетіння з кори і лози.
Кухонний посуд, ковші, миски, солонки, ложки, діжки, ночви виготовляли з дерева.
Давні ремесла: чинбарство й кушнірство — пов’язані з обробкою шкур тварин і одержанням шкіри та хутра.
Склярі і склодуви виготовляли не тільки різні сорти скла, а й часто фігурний посуд: пляшки, штофи, баклаги, стакани, тарелі, вази (Із кн. «Українознавство»)
Тестування
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
1. Не є словосполученнями всі сполуки слів у рядку:
а) привітати матір, залитий сонцем, виїхав зранку;
б) надійшов лист, багато книг, підмет і присудок;
в) білий кінь, рожеві мальви, наші знайомі;
г) над землею, руки і ноги, настав мир
2. Непоширеним є речення в рядку:
а) Хлопці накивали п’ятами.
б) Сьогодні відбудуться збори.
в) Незабаром почнуться канікули.
г) Степ дихав пахощами.
3. Односкладним є речення в рядку:
а) Пісня – душа народу.
б) Настали канікули.
в) Цього року зібрали гарний урожай.
г) З вітром сосна розмовляє.
5. Укажіть, яким членом речення є виділене слово в реченні
«Над обрієм сонце звелося».
а) присудком; б) підметом; в) обставиною; г) означенням.
Завдання на встановлення відповідності
6. З’ясуйте, чим ускладнені наведені речення
1. Речення зі вставним словом; а) Сорочку мені мати вишивала
червоними і чорними нитками.
2. Речення зі звертанням; б) Настане літо, жовтий цвіт укриє липу.
3. Речення з однорідними членами; в) Сонечко ясне, невже ти втомилось?
4. Речення, яке має дві граматичні основи. г) Восени, безперечно, дні стають
коротшими.
Виконання вправ
7. Запишіть речення, підкресліть граматичну основу. Визначте речення за метою висловлювання та інтонацією.
1. Він здається мені ще малим. 2. Він, здається, вчора сюди приходив? 3. Але коли повсякчас битись, то серце може озлобитися. 4. Виконуй свій вічний заповіт - бути Людиною! 5. Правда, я не чекала подарунка. 6. Це правда, що завтра будуть гості?
8. Складіть речення за описом:
1. Розповідне, поширене, окличне. 2. Питальне, непоширене, неокличне. 3. Спонукальне, поширене, окличне, односкладне.
Коментарі
Дописати коментар