7 клас, зарубіжна література. Йоганн Фрідріх Шиллер "Рукавичка"

 1. З історії.

Прекрасна дама.

Для того, щоби зрозуміти витоки поняття прекрасної дами, треба розглянути два ключових жіночих образа, які використовувалися у середньовіччі для трактування образу жінки. Обидва вони - з Біблії, оскільки життя середноьовічної Європи базувалося саме на релігійних догматах (положеннях релігійного віровчення, що визнається як істина). Це образи Єви та Діви Марії.

У середньовіччі статус жінки був досить скромним. Через трактування біблійного образу Єви як причини гріхопадіння, жінок вважали мінливими, легковірними, легковажними, глупими, жадібними, заздрісними, хитрими, підступними й богорпотивними. Права жінки обмежувалися народженням та вихованням дітей. Довгий час жінки не мали права бути спадкоємицями. Якщо дівчина не виходила заміж або жінка лишалася вдовою, вони йшли у монастир. 

Зародження протилежного образу жінки, образу Прекрасної дами, почалося у на півдні Франції, у Провансі. Трубадури - співці, які виконували свої пісні на живій народній мові, а не латиною, втілили Прекрасну даму у своїх творах й тим зачарували сучасників чарівною романтичною мрією. 

Прекрасна Дама - обов'язково вродлива. Вона втілює найкращі чесноти жінки. Зазвичай - це заміжня жінка, що робить кохання до неї більш трагічним, а образ її - недосяжним. Така позиція жінки повністю відповідає кодексу лицарської вірності: на перше місце виносяться чисті почуття й служіння коханій. 



Лицарський кодекс
Лицарство  — це кодекс поведінки і честі, яких офіційно дотримувалися середньовічні лицарі. Походить він, як і образ Прекрасної дами - з Франції. Під впливом церкви і поезії лицарство виробило моральний та естетичний ідеал воїна.

Це мужній, сильний, вправний воїн, що дотримується лицарської присяги, а саме: щодня слухати обідню, бути безстрашним, ризикувати за католицьку віру, охороняти церкви і духівництво від грабіжників, охороняти вдів і сиріт, уникати несправедливого оточення і брудного заробітку, для порятунку безневинного йти на поєдинок, відвідувати турніри тільки ради військових вправ, шанобливо служити імператорові в мирських справах, жити бездоганно перед Господом і людьми, боротись проти зла, бути щедрим, правдивим, дотримуватись слова, любити Батьківщину.

Для лицаря було проголошено кілька найважливіших речей, які роблять його лицарем: це віра, честь, дама серця.

Феномен «Прекрасної дами» для лицаря був справжнім культом кохання, причому кохання в основному духовного. Любов стала служінням «прекрасній дамі», поклонінням їй. Дама серця була для лицаря неземним створінням, втіленням божества, як Діва Марія. У кодексі лицарської любові центральне місце займали ратні подвиги на честь «прекрасної дами» і її прославляння. Лицар бився на турнірах, прикріпивши рукавички своєї пані до шолома і прибивши до щита табличку, чесноту, що звеличувала її. Звичаї лицарської любові були неквапливі. Після кількох місяців залицяння лицар отримував право поцілувати руку своєї дами. Точно слідуючи прийнятим в суспільстві правилам, він поступово просувався по ступенях близькості, завойовуючи серце своєї обраниці.


"Суди кохання"

У світі лицарської доблесті та честі жінки неочікувано здобувають величезний вплив.

"Суд кохання" - це не метафора, це розгляд справи у сфері "любовного права". Такі "судові засідання" проходили з повним дотриманням усіх норм тогочасної моралі та судової практикою

Наприклад, один лицар палко кохав свою Даму серця, проте вона відмовила йому у взаємності. Та оскільки лицар не поступався, дама спитала, чи погоджується він досягти її кохання, виконуючи все, чого вона не попросить. На це лицар мовив: "Моя пані, нехай омине мене таке затьмарення, аби я тобі в чомусь суперечив!" Почувши це, дама зажадала, аби лицар у ту ж мить припинив усі залицяння й не смів на публіці згадувати її ім'я. Проте одного разу лицар, почувши, як ображають ім'я його коханої, не витримав та вступився за її честь. Почувши про це, дама оголосила, що, оскільки лицар переступив її повеління, вона навіки відмовляє йому у коханні. 

Стосовно цієї справи графиня Шампанська винесла такий вердикт: "Занадто суворою була дама у своєму завданні. Лицар же невинний у тому, що захистив свою даму"

Ось ще один приклад подібної "справи":

Дехто, дуже закоханий у порядну даму, став домагатися любові іншої. Коли ж ця інша жінка закохалася в нього, він розчарувався та хотів повернутися до першої коханої. Стосовно цієї справи графиня Фландрська винесла наступний вирок: "Такий чоловік вартий лише того, аби бути позбавленим і попереднього, і теперішнього кохання" 



2. Історія створення балади “Рукавичка”

Сюжет балади «Рукавичка» запозичений із французької хроніки XVI ст.: придворна дама піддала закоханого в неї кавалера жорстокому випробуванню. Він гідно витримав його, довівши на очах королівського двору і своє кохання, і свою мужність. Але після цього рицар залишив даму свого серця. У Шиллера сюжет драматичніший. У творі є опис місця дії, оточення короля, поведінки хижаків; протиставлення хвилинної примхи Кунігунди смертельній небезпеці для Делоржа.


3. Прослуховування аудіокниги. 


4. Робота над змістом твору.  Характеристика персонажів. Конфлікт твору.



5. Домашнє завдання.
Перегляньте приклад лицарського кодексу честі та складіть "Кодекс честі сучасного лицаря" (5-10 пунктів)
1. Будь завжди приготований, завжди при зброї, крім хіба нічного відпочинку.
2. До чого б ти не брався, прагни здобути честь і добре ім’я – своєю чесністю.
3. Обороняй убогих і немічних.
4. Допомагай тим, що самі оборонитися не можуть.
5. Не роби нічого такого, що завдає комусь шкоди чи зневаги.
6. Будь готовий обороняти свою батьківщину.
7. Охотніше працюй за честь, ніж за зиск.
8. Ніколи не ламай своєї обіцянки.
9. Честь батьківщини борони своїм життям.
10. Краще чесно помри, ніж маєш ганебно жити.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.