Особливості побудови розповіді про процес праці

1.Мотивація навчальної діяльності.

Без сумніву, кожен із вас спостерігав за тим, як хтось із членів вашої сім’ї виконує домашню роботу. Та і самим доводилося справлятися із дорученням по дому чи виготовляти якусь річ. Хоча й виникають труднощі під час роботи, але швиденько ми їх долаємо і милуємося наслідком праці.

  Із якою домашньою роботою ви можете впоратися без проблем? (Учні дають відповіді)

2. Бліц - опитування
Подумати і дати відповіді на запитання.

·        Які типи мовлення ви знаєте?

·        Які стилі відомі вам?

·        Як практично відрізнити розповідь від опису? ( до тексту розповіді ставимо питання як це робиться?, а до опису – який предмет?)

3. Словникова робота

Процес – сукупність послідовних дій, спрямованих на досягнення певного результату

Процес праці складається операцій, тобто окремих дій.

Отже, процес праці – система послідовно виконуваних трудових операцій, яка обовязково має певний результат.

 4. Слово вчителя

Розповідь про процес праці відповідає на питання як це виготовити? Така розповідь включає в себе перелік певних трудових операцій у тій послідовності, в якій їх виконували (або слід виконувати), щоб одержати результат, тобто продукт праці. Назва особи, що виконують  такі трудові операції, у реченнях розповіді є «відомим». Назва трудової операці є «новим». Здебільшого в таких текстах наявні вказівки на послідовність виконання трудових дій (спочатку, потім, пізніше, нарешті, насамкінець тощо). Розповідь про трудовий процес часто поєднується з описом виготовлених предметів.

 5. Робота з текстом.

Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків?

 Про що саме тут розповідається?

Що стало результатом трудового процесу?

Визначити стиль кожного з уривків. Свою думку аргументувати, використавши схему опору  «Особливості побудови розповіді про процес праці»

Текст 1

Тихими холодними вечорами, коли за вікнами лютує мороз, ми з мамою виготовляємо витинанки.  Для цього беремо папір, фарбуємо його в червоний, рожевий, синій, зелений кольори та складаємо вчетверо. Ножем або ножицями вирізаємо візерунки.

Багатокольорові витинанки виготовляємо з білого паперу, а вже потім пензликом фарбуємо окремі деталі, наклеюємо їх крохмальним клейстером. Дивуємося витворам своїх рук.

 Текст 2

Витинанка – одна з яскравих і своєрідних складових художньої творчості українського народу. Щоб виготовити цю паперову прикрасу беруть папір будь - якого кольору, ножиці, олівець та клей.

Складають аркуш паперу навпіл і на одній стороні малюють малюнок. Після вирізання з’являються два однакові зображення. Треба слідкувати, щоб зображення торкались один одного, спочатку вирізають внутрішні дрібні деталі, потім контур. Після вирізання, малюнок вирівнюється та наклеюється на папір чи картон.

Українці вважають витинанку окрасою душі українця.

 Текст 3

Витинанки — це оригінальні фігурні прикраси, ажурно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу.

Ажурні візерунки зі шкіри були відомі кочовим народам уже в V ст. до н.е. Паперові витинанки з'явилися вперше у Китаї після винайдення паперу.

В українській сільській хаті паперові витинанки з'явилися у XIX ст. Орнамент традиційних витинанок був здебільшого геометричний і  рослинний, траплялися також антропо- та зооморфні фігурки, зображення предметів побуту, архітектури тощо.

 

Висновок. Розповідь про трудовий процес може бути складена у різних стилях.

          

Зверніть увагу, що особливістю наукового та ділового стилів є те, що трудові операції, про які йдеться, стосується не конкретної особи, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові дії не стосуються і певного часу. Мається на увазі, що так слід робити всім і завжди.

Мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконавця, до результату трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. У ній використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо.

 6. Підготовка до роботи над твором.

Діти, чи не забули ви, як писати твір?

1. Пригадайте, із скількох частин він складається? Назвіть їх. (Вступ. Основна частина. Кінцівка)

   2.  Який твір називається описом? ( Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення ознак предмета, явищ, особи в усній або писемній формі).

 
    3. Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці? (Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове). ПОСЛІДОВНО.

Давайте складемо орієнтовний план  усного твору-опису процесу праці.

                                               Орієнтовний план

1.     Підготовчий етап до виготовлення витинанки

2.     Опис послідовного виконання процесу праці

3.      Оцінка результатів праці.


7. Складання твору на тему «На уроці трудового навчання»

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.