в. Мишка мала там запаси на довгий час і могла не виходити звідти.
3. Мишка вважала, що люди — це дуже … сотворіння
а. цікаві
б. ласкаві
в. страшні
4. Мишка вибігла на поле, бо:
а. там шукала собі їжу.
б. ходила туди на прогулянку.
в. там стрічалася зі своїми сестрами з міста.
5. Мишка розповіла, що господар тримає гроші:
а. у скрині.
б. в ящику під ліжком.
в. у сховку на городі.
6. ЇЇ господарі заробили добрі статки
а. на війні
б. на голоді
в. на лихварстві
7. Чого просила жінка з міста для хворої дитини в господині мишки?
а. хліба
б. молока
в. меду
8. Мишка вирішила знищити «папір, що кривдою людською чути» -
а. боргові розписки
б. ощадні книжки
в. гроші
9. Хто жалував «ложки молока» для кота
а. мишка
б. господар
в. господиня
10. «Краще там, ніж у такій хаті». Це де?
а. на подвір’ї
б. на полі
в. в місті
11. Казка «Мишка» має підзаголовок
а. Казка для дітей
б. Казка для малих і великих
в. Казка для дітей; малих і великих
12. Встановіть відповідність:
1. експозиція а. мишка покидає помешкання
2. зав’язка б. помста мишки
3. розвиток дії в. розмова господарки з жінкою з міста
4. кульмінація г. мишка дізнається про голодне життя у місті
5. розв’язка д. опис умов, у яких жила мишка.
ПОВТОРЕННЯ. Сюжетні елементи твору
Усі літературні твори мають побудову. “Каркас” творів часто будують за однією схемою, яку називають композицією. Композиція кожного художнього твору є більш-менш сталою. Будь-який літературний твір має сюжет і позасюжетні елементи. Учасникові ЗНО важливо знати елементи композиції та вміти визначати елементи твору.
Композиція — побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи композиції — поділ твору на частини і внутрішні — групування і розстановку персонажів. Іноді в значенні композиції вживається термін архітектоніка.
Сюжет — система подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея. Оскільки події подаються у розвитку, в основі сюжету лежить конфлікт. Конфлікти бувають різноманітні: соціальні, любовні, психологічні, виробничі тощо. У художньому творі, як правило, є різні види конфліктів.
Класичний сюжет має такі елементи:
експозиція — вихідні відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту;
1. Перевірка домашнього завдання. 2. Повторення через опитування. Що таке прислів'я? Яка різниця між прислів'ям та приказкою? Що таке загадка? 3. Практична робота. 1. Поясніть прислів'я. Єврейські прислів'я. Бідняк постить, не дивлячись у календар. Стара людина бачить гірше, але більше. Індійські прислів'я. Де сила не може, там розум поможе. Кувати треба спішить, поки залізо пашить. Караїмські прислів'я Всяку троянду нюхають у свій час. Грамотний у світі, як троянда, розквітає, н еграмотний, як бик чи осел, на світі проживає. Друг дивиться на голову, а ворог — на ноги. З вірою в Бога не житимеш вбого. Китайські прислів'я Коли любиш дім, то полюбиш і ворону, що сидить на нім. Не бачиш — на гору зійди, не розумієш — старшого спитай. Слова можуть лунати, як дзвоники, а серце може бути кривобоке, як сідло. Щоб побачити веселку, треба пережити дощ Німецькі прислів'я Дурні ростуть неполивані.
1. Подивіться на малюнки й скажіть, як ви вважаєте, про що ми сьогодні будемо говорити? 2. Мандрівні сюжети — сюжетні мотиви, що становлять основу усного або письмового твору та переходять з однієї країни в іншу і змінюють свій художній образ в залежності від нового середовища. Такі мандрівні сюжети оповідань і притч зі збірок «Панчатантра», байок Езопа, окремих казок, легенд, переказів та ін. 3. Метод "Передбачення". Як ви вважаєте, про що буде твір, який ми читатимемо сьогодні? 4. Словникова робота: Поясніть подані слова: опецькуватий, 1. Опецькуватий — невисокий, незграбний на вигляд, недоладний. 5. Ознайомлення із казкою "Момотаро, або хлопчик-персик" Давно колись жили собі дід і баба. От одного дня дід і каже: — Чуєш, стара? Я б так хотів, щоб у нас були діти! — Авжеж, старий, це була б невимовна радість! — відповідає баба. Зітхнули вони й узялися до роботи: дід пішов збирати хмиз у гори, а баба — пра
Книги - кораблі думки, що мандрують хвилями часу і бережно несуть свій дорогоцінний вантаж від покоління до покоління. Френсіс Бекон, англійський філософ. 1. Опрацювання домашнього завдання. Опитування. 1. Назвіть роди літератури та їх особливості. 2. Наведіть приклади жанрів різних родів літератури. Назвіть жанри, що знаходяться на межі родів літератури. 3. Розтлумачте специфіку тем поетичних творів: громадянська лірика, філософська лірика, пейзажна лірика, інтимна лірика. Якщо можете, наведіть приклади. 4. З чого почала розвиватися література як мистецтво слова? Які етапи розвитку ви можете назвати? Розтлумачте поняття "античність". 5. Як ви вважаєте, чи література може існувати поза історичним контекстом? Чи однакові літератури різних народів однієї й тої самої епохи? Чому? Що таке літературний процес? 2. Практична робота. Робота із таблицею. Повторення. Пригадайте твори, вивчені за минулий рік. Розподіліть їх в таблиці за родами літератури,
Коментарі
Дописати коментар