Дієприкметниковий зворот

 1.Орфографічна хвилинка

Прид..витися, в..чірній, вер..дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..піти, м..ткий,     ст..мніти,  вер..ск,    розтр..вожити,   пш..ниця,    нав..сати,  ан..кдот, в..лос..пед,  тр..вожний,   нав..сати,  кл..йкий.

Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте  перше слово теми сьогоднішнього уроку.



Робота в парах

Картка №1

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника. 

Дід  дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

Картка №2

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.  

Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

Вправа 1. 

        Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх,  у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника.  Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку.

Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий;  крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий;   робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.






Спостереження над мовним матеріалом. У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та зробіть висновок.


За столом я знову бачу мамине схилене обличчя.

 За столом я знову бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.

 За столом я знову бачу мамине схилене до вузликiв обличчя.


Вправа 2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.

Здалеку  поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним  на їхні  крила.



Вправа 3. Замінити дієприкметниковим зворотом:


Людина,  яка втомилася  від роботи-

Задача, яку розв’язали учні -                                                                                              

Вірш, який вивчила дівчинка -                                                     

Батьки, які люблять своїх дітей  -                                                      

Земля, яка оживає під промінням сонця  


Вправа 4. Підберіть  залежні слова,   утворивши   дієприкметникові  звороти.

Скласти речення  із 1-2 зворотами. САМОСТІЙНО.

Розмальований, освітлений, піддобрений, застелений, натруджені.


Вправа 5. Утворити з кожної пари речень одне реченя, ускладнене дієприкметниковим  зворотом:


А) Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники  загубили серед поля.  


(САМОСТІЙНО) 

Б) На кисличцi ми побачили осиротiле гніздечко. Гніздечко хтось пiдбив шерстю.


Вправа 6. (УСНО) Знайдіть і назвіть дієприкметникові звороти.


1. I тепер я згадую далеке вечiрнє стависько, потемнiлi в жалобi трави, що завтра стануть сiном, i соняшник вогнища пiд косарським таганком, i пофоркування невидимих мені коней.

2. Я пiдiйшов до сака, одволоженого росою, у ному звивалися  посiрiлi в'юни.

3. Я i не можу спокiйно дивитися на вiтряки, вписані в сторiнки хмар i неба.


Вправа 7. Запишіть речення. Знайдіть і назвіть дієприкметникові звороти. Підкресліть члени речення у 2-х останніх реченнях.

1. Дорогою  люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.

2. Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса,  обмерзлі бурульками.  

3. Я любувався чоботятами, пiднятими  угору.






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

В.Нестайко "Тореадори з Васюківки". Паспорт твору і характеристика персонажів

Правопис іменника

Повідомити кого чи кому 🤔