Дієприкметниковий зворот
1.Орфографічна хвилинка
Прид..витися, в..чірній, вер..дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..піти, м..ткий, ст..мніти, вер..ск, розтр..вожити, пш..ниця, нав..сати, ан..кдот, в..лос..пед, тр..вожний, нав..сати, кл..йкий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте перше слово теми сьогоднішнього уроку.
Робота в парах
Картка №1
З речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.
Дід дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.
(за М.Стельмахом)
Картка №2
З речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.
Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.
(за М.Стельмахом)
Вправа 1.
Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх, у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника. Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку.
Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий; крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий; робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.
Спостереження над мовним матеріалом. У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та зробіть висновок.
За столом я знову бачу мамине схилене обличчя.
За столом я знову бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.
За столом я знову бачу мамине схилене до вузликiв обличчя.
Вправа 2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.
Здалеку поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним на їхні крила.
Вправа 3. Замінити дієприкметниковим зворотом:
Людина, яка втомилася від роботи-
Задача, яку розв’язали учні -
Вірш, який вивчила дівчинка -
Батьки, які люблять своїх дітей -
Земля, яка оживає під промінням сонця –
Вправа 4. Підберіть залежні слова, утворивши дієприкметникові звороти.
Скласти речення із 1-2 зворотами. САМОСТІЙНО.
Розмальований, освітлений, піддобрений, застелений, натруджені.
Вправа 5. Утворити з кожної пари речень одне реченя, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А) Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубили серед поля.
(САМОСТІЙНО)
Б) На кисличцi ми побачили осиротiле гніздечко. Гніздечко хтось пiдбив шерстю.
Вправа 6. (УСНО) Знайдіть і назвіть дієприкметникові звороти.
1. I тепер я згадую далеке вечiрнє стависько, потемнiлi в жалобi трави, що завтра стануть сiном, i соняшник вогнища пiд косарським таганком, i пофоркування невидимих мені коней.
2. Я пiдiйшов до сака, одволоженого росою, у ному звивалися посiрiлi в'юни.
3. Я i не можу спокiйно дивитися на вiтряки, вписані в сторiнки хмар i неба.
Вправа 7. Запишіть речення. Знайдіть і назвіть дієприкметникові звороти. Підкресліть члени речення у 2-х останніх реченнях.
1. Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.
2. Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса, обмерзлі бурульками.
3. Я любувався чоботятами, пiднятими угору.
Коментарі
Дописати коментар