Приголосні тверді і м'які

 


Повторення та узагальнення

        1. Найменша одиниця мови та мовлення. 

        2. Розділ мовознавства, що вивчає звуки мови та мовлення. 

        3. Як позначають звук? 

        4. Які звуки утворюються за допомогою голосу?

        5. Які звуки утворюються за допомогою голосу і шуму або тільки шуму?                  

        6. Скільки голосних звуків в українській мові?




     Вправа 1. Метод ”Дослідження”

Вимовте про себе пари слів і з’ясуйте, чим відрізняється вимова приголосних звуків, які стоять на початку слова. Результати дослідження записати.

         Дерево - дід;                                  зірвати – знайти;

         любити - лаяти;                             сіль – ставок;

         рідна – родина;                              дзеркало – дзінь;

         тінь – телефон;                              цінувати – цемент.               

         нічого – нуль;




Вправа 2. Розподільний диктант

Прочитайте правильно слова. Слова із твердими приголосними випишіть в першу колонку, з м’якими – в другу.


Голова, подяка, робота, рясно, криниця, село, журавель, дорога, рідня, душа, земля, діти, онуки, слава, добро, Дніпро, розум, рід, щастя, день, зілля, читацький.


Вправа 3. Випишіть слова з м‘якими приголосними, зробіть фонетичний запис слів.

У дуже давні часи Україна не була такою, як тепер. У ній не було гарних міст і сіл, не було пошти, залізниць, літаків, фабрик та заводів. На півночі України були дуже великі простори землі, вкриті густими лісами, озерами, річками й болотами. А на південь – широкі степи, де росла така висока трава, що весною людина могла сховатись в ній із головою. Навесні ця трава зеленіла й цвіла, а влітку жовтіла й висихала.

3. Робота в парах.

Завдання 1. Виправте помилки


 I гр.   Князь - [к н’ а з'];  хоробрі [х о р о б р і ];

   звірі - [з в ' і р ' і];  міняли [м і н ' а л и];


 II гр.  Полів - [п о л і в];  гість [г ' і с т];

   бджіл - [б д ж ' і л]; любили [л’ у б и л и];


 III гр.  Княгиня - [к н а г и н ' а]; квіти [к в ' і т и];

дівчата - [д’ і в ч а т а] ;  прекрасні [п р еи к р а с н і];


 IV гр.  Літати - [л і т а т ие];   старець [с т а  р еи ц ' ь ];

господиня [г о с п о д и н ' а]; вечерю [в е ' ч е р у ].


Завдання 2. Замініть твердий приголосний на м’який. Чи змінилося значення слова.

Запишіть пари слів. Складіть речення з двома парами.


I гр.- Вив, сил.


II гр. - Лук, рис.


IIIгр.- Лан, рад.   


IV гр. – Перелаз, сад.


5. «Хвилинка – цікавинка»

Відгадайте загадки. Відгадки затранскрибуйте.


Ідуть дрини вздовж дороги.

Держать струни для підмоги

По них силач – невидим

Несе світло в кожен дім.



 (Стовпи, дроти, струм)



Три брати на однім коні

По білій їдуть цілині.



(Пальці, ручка, папір)


 

Водовоз – торохтій

Над землею гуркотів,

Батожищем блискав,

Водицею бризкав.



(Грім, блискавка, дощ)


 

У чотирьох четверенків

По п’ятеро п’ятеренків.

До двадцяти долічив,

Потім сів і відпочив.



(Руки, ноги, пальці)



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

В.Нестайко "Тореадори з Васюківки". Паспорт твору і характеристика персонажів

Правопис іменника

Повідомити кого чи кому 🤔