Іван Франко "Мойсей"

Поема "Мойсей" - це духовний заповіт митця своєму народові, філософський твір на матеріалі біблійного сюжету, але про українців і Україну. 

У творі показано конфлікт вождя з народом, засуджується зрада національних інтересів та проголошується ідея служіння рідному народові. 


Паспорт твору

Історія створення. Поштовхом до написання твору стала скульптура Мойсея Мікеланджело Буонарроті, яку Франко побачив в Італії у 1904 році.





Літературний рід: ліро-епос

Жанр: філософська поема

Літературний напрям, стильова течія: модернізм, неоромантизм

Тема: зображення смерті Мойсея як пророка, не признаного своїм народом.

Ідея: заклик вірити у свій народ, позбутися рабської психології й будувати нове життя

Проблематика

 - життя і смерть

  - воля і рабство

 - історичний шлях нації

 - пробудження національної свідомості

 - буття особи і нації

 - взаємини вождя і народу

 - буття лідера, який дбає не про себе, а про свій народ

 - формування нації – це головна проблема твору.

"...Мойсей стоїть перед нами як найвеличніша фігура старовинної історії людства, оточена такою силою глибоко правдивих і часто чудесних деталей, що як не для історика, то бодай для уяви кожної людини і для її поетичного відображення дає невичерпне джерело тем і натхнень. Мойсей уроджений в неволі, та в своїй молодості піднесений до життя в королівському палаці. Мойсей убивця і вигнанець, Мойсей пастир, що отримує об’явлення Божої волі, Мойсей проти своєї волі поводир народу, що виводить цей народ із урожайної й багатої єгипетської землі на пустиню: а одночасно з неволі на волю, і, нарешті, Мойсей - непризнаний пророк, який 40 років вів свій народ по пустині і не міг із ним перейти невеликого простору від Єгипту до Палестини, який навіть тодішні мандрівники переходили протягом кількох днів, - ось ряд чудесних тем для поета"

Головні герої “Мойсей” Франко:

ліричний герой,

пророк Мойсей – головний герой поеми,

новий поводир Єгошуа (уособлює нове покоління вільних людей)

Єгова (Бог),

Авірон та Датан – супротивники Мойсея,

єврейський народ,

Азазель (демон пустелі)


Композиція

Пролог, 20 пісень (розділів), 2 вставні притчі (1. про дерева, які обирали собі велетня - розповідає Мойсей; 2. про сліпого хлопчика Оріона й хлопчика поводиря - розповідає азазаель)

Пролог: вступне слово Франка (має дві частини: засудження бездіяльності народу та віра у нього); 1 пісня: розповідь про багаторічне блукання єврейського народу пустелею

Експозиція: 2 пісня (розповідь про Мойсея, обстановку в таборі), 3 пісня (повідомлення про конфлікт із Датаном і Авіроном)

Зав'язка: 4 пісня (промова Мойсея), 5-6 пісні (казка про терен), 7-8 пісні (промови Авірона та Датана)

Розвиток дії: 10 пісня (Мойсей йде з табору), 11-12 пісня (зустріч Мойсея із дітьми, що не знали рабства), 13 пісня (розмова з азазелем), 14 пісня (сумніви Мойсея, заклик до Єгови з проханням відповіді), 15 пісня (молитва Мойсея), 16 пісня (міф про Оріона), 17-18 пісні (видіння майбутнього Палестини)

19-20 пісні

Кульмінація: Мойсей виголошує "Олурив нас Єгова". Промова Єгови

Розв'язка: смарть Мойсея

Постпозиція: повідомлення про зміну в таборі, про тугу, про Єгошуа, про смерть Датана і Авірона. 

Мойсей - вічний образ, втілення безмежної доброти і відданості своєму народові.

В основу сюжету твору покладено біблійну історію про пророка Мойсея. У вторі Франка євреї на чолі з Мойсеєм блукали сорок років пустелею, шукаючи обіцяної землі - Палестини. І от за лічені кроки від досягнення бажаного Мойсей втрачає авторитет: народ нарікає й бунтує, забуває про Божі заповіді та обіцянки, євреї зневірюються, сите рабство здається їм кращим, ніж голодна воля. 

Мойсей іде х табору, у пустелі звертається до Бога, проте у відповідь чує голос злого духа азазаля, котрий намагається довести йому марність справи, якій ропрок присвятив життя. на якусь мить Мойсей охоплений сумнівами - у цей час з'являється Бог Єгова й карає пророка тим, що він не вступить в обіцяний край. Фінальна карти на твору - це поява конюха Єгошуа, який закликає євреїв до походу, до бою, щоб зробити з лінивих кочівників героїв.


 ТЕСТУВАННЯ

1. У поемі «Мойсей» використано сюжет

А давньоримський

Б давньогрецький

В давньоєгипетський

Г шумерський

Д біблійний

2. За жанром твір «Мойсей» Івана Франка — це

А історична поема

Б філософська поема

В історична повість

Г філософська притча

Д історична драма

3. У пролозі до поеми «Мойсей» І. Франко звертається до

А Бога

Б рідного краю

В майбутніх поколінь

Г українського народу

4. Твір «Мойсей» Івана Франка складається з

А 20 пісень й епілогу

Б прологу й 20 пісень

В прологу й 10 пісень

Г 10 пісень і епілогу

Д прологу й епілогу

5. Щоб показати, яким має бути справжній народний обранець, Франко вводить у поему «Мойсей» біблійну легенду про...

А царя Соломона

Б терен

В неопалиму купину

Г злочин Каїна

6. Головна ідея поеми «Мойсей»

А оспівування славного минулого єврейського народу

Б засудження пророка за недотримання даного народу слова В засудження молодого покоління через його недалекоглядність

Г заклик вірити у свій народ, позбутися рабської психології й будувати нове життя

7. Через образ Мойсея з однойменної поеми І. Франка автор розкриває проблему

А поширення десяти заповідей Господніх

Б стосунків між поколіннями

В взаємин народних мас та їх вождів

Г недосяжності надмірно високої мети

Д заперечення обмежень владою свободи людини

8. У рядках з поеми І. Франка «Мойсей»:« ...Се дідусь слабосилий, Що без роду, без стад і жінок Сам стоїть край могили. Все, що мав у життю, він віддав Для одної ідеї...» йдеться про:

А Датана

Б Єгошуа

В Авірона

Г Азазеля

Д Мойсея

9. У рядках з поеми І. Франка «Мойсей»: «Ті слова про обіцяний край Для їх слуху — се казка; М'ясо стад їх, і масло, і cиp- Се найвищая ласка» — йдеться про:

А єгиптян

Б старе покоління євреїв

В нове покоління єврейського народу

Г дерева, які обирали собі короля

Д майбутні покоління

10. Азазель у поемі «Мойсей» — це

А пророк

Б темний демон пустелі

В князь конюхів

Г світла сила

Д кочівник

11. Події в поемі «Мойсей» розгортаються в такій послідовності

А заклик Єгошуа до бою притча про дерева, що обирали собі короля вигнання Мойсея з табору - спокуса Азазеля

Б вигнання Мойсея з табору притча про дерева, що обирали собі короля спокуса Азазеля заклик Єгошуа до бою

В міф про Оріона спокуса Азазеля вигнання Мойсея з табору притча про дерева, що обирали собі короля

Г спокуса Азазеля - притча про дерева, що обирали собі короля заклик Єгошуа до бою вигнання Мойсея з табору

Д притча про дерева, що обирали собі короля заклик Єгошуа до бою вигнання Мойсея з табору спокуса Азазеля

12. Композиція поеми «Мойсей» НЕ містить

А легенди про Всесвітній потоп

Б притчі про те, як дерева обирали собі короля

В притчі про Оріона

Г епізоду спокуси Мойсея Азазелем

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

В.Нестайко "Тореадори з Васюківки". Паспорт твору і характеристика персонажів

Правопис іменника

Повідомити кого чи кому 🤔