2.Де вживаються розмовний,
науковий та художній стилі
мовлення?
3.Де ми зустрічаємосьіз публіцистичним та
офіційно-діловим стилями?
4.Які характерні ознаки наукового
стилю?
5.Назвіть особливості художнього
стилю.
6. Які
є типи мовлення ?
7.На які питання відповідають типи
мовлення?
Робота в
зошитах
Опис – це висловлювання про ознаки предмета та його властивості.
Опис використовується для зображення предмета, місцевості, природи, тварини чи зовнішності людини.
До опису ставляться питання: який? яка? яке? які?
Робота з текстом.
1. Незабудка - від родини шорстколистих. Багато- або однорічні трави з суцільними довгастими листками. Квіти правильні, блакитні, рідше білуваті або блідо-рожеві, зібрані в завиток. Плід складається з чотирьох трикутно-яйцевидних блискучих горішків. Відомо 40 видів. В Україні зустрічається 19 видів. Найпоширеніші: незабудка лісова з блакисними, часом блідо-рожевими квітками. Деякі незабудки декоративні.
2. Незабудка... Яке ласкаве ім'я! Заслужила. Квітка ця з п'ятьма пелюстками, синіми-синіми, ніжнішими від неба, а в самій середині - жовте серденько. Незабудки не вигоряють, не відцвітають, не тьм'яніють на гарячому літньому сонечку. Цвітіння квітки, маленької, як нігтик дитини, м'яке, чисте, довірливе. Подивишся - і не забудеш. У квітці незабудки ніби поєднані разом і краса, і простота, і вічність. Якщо б (припустимо на мить) на землі не було ніяких інших квітів, крім цієї, ми все одно знали б, дивлячись на незабудки, як чудово виглядають квіти.
ЗАВДАННЯ. Визначте тип і стиль текстів. Чим вони відрізняються?
Фізкультхвилинка
Обері́г — предмет, якому приписують надприродну здатність відвертати від його власника хвороби, біду, приносити щастя і гаразди, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника. Також вважають, що він може принести удачу, запобігти небезпеці, поліпшити стан здоров'я.
Мотанка – символ добра та благополуччя, символ надії на краще та сильний предмет. І зовсім не має значення чи створилася лялька на швидкоруч для забавки дитині, чи як важливий оберіг чи подарунок до свята.
Сама назва ляльки - «мотанка» походить від поняття «мотати», а загальний вигляд такої ляльки представляє собою фігурку людини, як правило жіночу або дитячу, виготовлену зі шматків тканини. Частини тіла такої ляльки з’єднувалися вузликами.
Загалом процес створення ляльки майстрині називають «кутанням» і це не дивно, адже він дуже схожий на сповивання маленької дитини. Задля того аби готова лялька виглядала гарно та яскраво в давнину шматки тканини підфарбовували та розмальовували натуральними барвниками. Тряпчана основа мотанки символізує дух та мудрість предків. Якщо подивитися на загальний вигляд таких іграшок, то мотанки мали гарно виражену голову, а тулуб, руки та ноги мають більш схематичний вигляд. Разом з тканиною використовували й інші натуральні матеріали, наприклад льняні нитки, з них виготовляли волосся. Як такового виразу та звичних рис обличчя лялька не мала. На лицях деяких вишивали або викладали нитками хрест – давній символ сонця у слов’ян. Точного визначення чому ляльки-мотанки не мали вражених обличь немає, однак більшість вчених та дослідників сходяться в думці що очі такі собі «двері» між реальним та потойбічним. Недоброго ока завжди боялися, а ще побутувало переконання що саме через очі в ляльку може підсилитися усяка нечисть.
Кожен елемент одягу ляльки-мотанки для наших пращурів мав символічне значення: спідниця символізувала землю, сорочка — три часи: минулий, теперішній та майбутній, а хустка або стрічка — зв’язок із небом.
Наші пращури вважали мотанку символом жіночої мудрості, надійним оберегом у дорозі, берегинею роду, посередником між живими та ще ненародженими.
Пейзаж - це опис природи
Ви були в лісі, коли там панує зима?
Не кожного року о такій порі ліс буває таким красивим, нині він незвичайний — чарівливий. Заходиш у це царство неземної краси й опиняєшся в полоні дивовижних вражень, коли навіть слова сказати не можеш голосно, аби не сполохати якогось дива. Он дерева набрали на своє гілля стільки пухнастого снігу, що здається не витримають дрібненькі галузки, і зрине вниз білий водоспад. Усі дерева, кущі стоять припорошені сніжинками, ніби готуючись до якогось балу. Хочеться розмовляти пошепки. Та снігурі зовсім на це не зважають, їм приємно перелітати з гілки на гілку й струшувати сніг. Білочки теж вискакують на прогулянку, щоб розвеселити себе й довколишніх птахів, які відразу злітають, якщо десь осиплеться сніг. І ліс наповнюється поодинокими звуками, такими ніжними й неповторними, ніби сама природа щось шепоче. Десь пташка обізветься, десь прошелестить сніг, сиплючись до підніжжя дерев.
Характеристика героїв Спільні риси: Іван Рева та Павло Завгородній — друзі-п’ятикласники. Пригода — невід’ємна частина життя хлопців. Риси характеру: а) доброта і чуйність; б) справедливість; в) винахідливість: г) гумористи, бешкетники, здатні на вигадку; д) зневажливо ставляться до навчання. Ява Рень Ява - так він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора роки, бо не зміг вимовити своє ім'я повністю. У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок. "Гарна людина... Той самий, що заблукав у кукурудзі й вивісив дідові підштанники на телевізійній антені" " Стрекоче, як з кулемета , думки ледве встигають за його словами, а інколи якась думка й не дожене, і летить слово з уст... таким собі легким метеликом без жодного змісту" "Любить морозиво і якось вмаламурив за один раз вісім порцій" Але хлопець здатний не тільки на бешкет: коли він провалив екзамени, то влітку с...
Вправа 1 Прочитайте уривки. Визначте стилі мовлення. Випишіть форми слова "мова". Доберіть спільнокореневі слова до слова "мова" 1. Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови – 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула. 2. Мова— система звукових і графічних знаків, що виникла на певному рівні розвитку людства, розвивається і має соціальне призначення; правила мови нормалізують використання знаків та їх функціонування як засобів людського спілкування. Мова — це найважливіший засіб спілкування і пізнання. Вправа 2 Запишіть, виправивши помилки. Нехворощ, негода, неук, неволя, недотепа; неволя, а тюрма; не від, не міч. Вправа 3 Запишіть, розкриваючи дужки Це може здатися (не)правдою. В Америці люди чують стогін скель. Мандрівники вважали, що там оселилися душі (не)біжчи...
📌 Якщо ви вживаєте слово повідомляти в значенні "інформувати", "доводити до відома", "сповіщати", то вживайте після нього іменник чи займенник у формі знахідного відмінка: повідомити кого? ☝️ 👉 Повідомляємо Вас про результати обстеження, повідомте нас про збори, повідомити директора про виконану роботу тощо. Мовознавці вважають, що саме форма знахідного відмінка є природною для цього дієслова. 📌 Форму давального відмінка можна вживати після слова повідомляти лише тоді, якщо його вжито в значенні "казати": 👉 Мені повідомили, що в місті відбудеться фестиваль. Оскільки дієслово повідомити в значенні "казати" вживається рідше, віддавайте перевагу формі знахідного відмінка. Так ви 100% не помилитесь! 😉
Коментарі
Дописати коментар