Відродження

** Відродження, або Ренесанс ґрунтувався на ідеалах гуманізму та орієнтувався на спадщину античності (2-га половина XIII століття — початок ХУІІ століття). Спочатку - Італія, потім, з ХУ ст. - інші Європейські країни. Значно прискорило поширення ренесансу книгодрукування. 

** Специфіка Відродження

1. Наслідування ідеалів та мистецтва античності;

2. Обґрунтування права науки і розуму на незалежність від церкви;

3. Антропоцентризм замість теоцентризму (мірило всього - людина, а не Бог); відповідно, світський характер культури та літератури; при цьому митці не відкидали ідеї того, що Бог створив Всесвіт. 

4. Віра у безмежні можливості людини, силу її волі та розуму;

5. Спроби компромісного поєднання надбання античності з християнською ідеологією

6. Звернення до проблем та переживань сучасників, орієнтація на народні смаки. Це ідеалізований реалізм.

У XIV—XV ст. відбувалося швидке піднесення економіки й культури міст Італії, з'явились нові технічні винаходи (друкарський верстат, компас, артилерія тощо), розвинулося кораблебудування і мореплавство, зроблено великі географічні відкриття, відбувається ріст міст, розвивається промисловість, з'являються перші банки, зростає кількість освічених людей (світських). У ХУ ст. Європу охоплює процес, який називається "Реформація". Починається він з виступу професора філософії та богослов'я Віттенберзького університету Мартіна Лютера проти зловживань католицької церкви та проти засилля латинської мови у церковних служіннях. 

Усі ці явища готували підґрунтя для прогресивного перевороту, яким і стало Відродження. Проте переворот не був універсальним, він не охоплював соціально-економічні чинники і в основах феодального ладу суттєво нічого не змінював.

** Дуже важливим чинником, який відіграв величезну роль у становленні й розвитку культури Відродження, була саме давньоримська античність (здебільшого давньоримська архітектура, нумізматика, література, перекладена з грецької та арабської мов на латину). Звідси пішла і назва доби, її культурні діячі зуміли відродити античну спадщину і надати їй великого практичного значення. Його провісниками став поет Данте.

На противагу уявленню про гріховність та недостойність людини, з'являється поняття «гуманізм» (лат. humanism — людяний, людський) у філософській літературі вживається у двох значеннях. В широкому — це система ідей і поглядів на людину як найвищу цінність, у більш вузькому — це прогресивна течія західноєвропейської культури епохи Відродження, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.

** Змінюється і сприйняття митця - тепер це не ремісник, яким керує Божа воля, а самодостатній творець із власною волею, який керується натхненням.

** Твори Середньовіччя покликані були зміцнити віру, застерегти від гріховних вчинків, твори Відродження покликані втілювати красу та захоплювати. Наприклад, картини можуть слугувати окрасою приміщення, а не виконувати релігійно-виховну функцію. 

**Стосовно драми: відроджуються комедія та трагедія. 

** Найвідоміші письменники та поети доби: Данте Аліг'єрі, Франческо Петрарки, Джованні Боккаччо, Франсуа Рабле, Мігеля де Сервантеса, Карпіо Лопе де Веги, Джеффрі Чосера ін.

Але спочатку були внесення античних рис у скульптури, декоративне мистецтво, живопис. 






Леонардо да Вінчі "Мона Ліза"


Рафаель Санті "Сікстинська Мадонна"


Мікеланджело Буонарроті "П'єта"




** Доба Ренесансу завершилася розчаруванням у людині, її спроможності змінитися та змінити недосконалий світ. Тобто гуманістичний світогляд не знаходить підтвердження у життєвій практиці. Ці ідеї відображені у романі Мігеля де Сервантеса "Премудрий ідальго Дон Кіхот".



САМОСТІЙНА РОБОТА
1. Які століття охоплює доба Відродження?
2. Що спричинило зміну світогляду європейців від Середньовіччя до Відродження? (3б)
3. Як змінилося ставлення до митця у епоху Відродження?(3б)
4. Що таке гуманізм?
5. Чому епоха називається Відродження?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.