Ульф Старк "Диваки і зануди"

 "Я написав «Диваки і зануди» в 1983 році. Мій батько був у лікарні. Він став прототипом образу дідуся, який стверджував, що лікарня – це не найкраще місце, якщо ти збираєшся полишити цей світ. Портрет дідуся в романі – це портрет мого батька"


Повість — літературний прозовий твір середньої форми, довший за оповідання, але коротший за роман, під відповідною назвою поширений у слов'янських мовах та країнах. Ознаки повісті. Крім обсягу, повість різниться від оповідання розгорнутішим сюжетом, більшою кількістю другорядних персонажів, повнішою та глибшою їх характеристикою, наявністю описів. Розмежування повісті та роману менш виразне. Схожі вони за предметом зображення (життєві будні чи вагомі історичні події), засобами зображення, розкриттям характерів. Однак повість охоплює менше коло проблем, коротший період життя героя. Якщо в романі акцент робиться на розгортанні сюжету й розширенні кола проблем, то в повісті сюжет більш статичний: акцентується на глибшому аналізі одного чи кількох конфліктів, на описах. Як і в романі та оповіданні, вагому роль у повісті відіграє голос автора або розповідача.              


Вікторина «Так – ні».  

 1. Симона сама спекла торт і замість свічок вставила 12 бенгальських вогнів? (Так) 

2. Дівчинка отримала в подарунок від мами дзеркало? (Ні) 

3. Мама  Симони влаштувала гучну вечірку? (Так) 

4. При переїзді в нову квартиру мама забула взяти собаку? (Так) 

5. Симона заспокоїла маму і сказала: «Знайдеться!» (Ні) 

6. Нарешті мама знайшла Кільроя у одного чоловіка? (Ні) 

7. Виявилося, що Інгве, вітчим  дівчинки, справжній дивак? (Ні)

 8. До нової квартири із лікарні для  людей похилого віку прийшов дідусь Симони? (Так) 

9. Дідусь, мама і Симона, на думку дідуся, є диваками? (Так)

10. Мама провела в перший день  Симону до школи, бо так роблять усі батьки? (Ні) 

11. Вчителька познайомила учнів з новою ученицею на ім’я Симона? (Ні) 

12. Симона відразу знайшла спільну мову з сусідом по парті – Ісаком? (Ні).   


Емоційний стан  героїні

Цитати з тексту

Очікувана відповідь: неприйняття змін, розсудливість, серйозність, ревнощі, бажання і надалі почуватись комфортно, егоїзм.

Розділ 1. Мені не хотілось переїздити. 2 години до метро. Мама хоче зїхатись із Інгве, одним ідіотом. Якщо кохання підштовхує до таких дурниць, я ніколи не закохаюсь.

Очікувана відповідь: дратівливість, презирство,  нелюбов до того , хто перебрав увагу мами (якої й так не вистачає) на себе.

Розділ 2. Можна подумати, що вона (мама) знайшла його (Інгве) на дешевому розпродажу. Він носить краватки та маленькі капелюхи, що ховають його лисину.

Очікувана відповідь: імпульсивність, злість, нестриманість, грубість, осуд.

Розділ 2. Я злетіла вниз по сходах, пронеслась через кухню…Чому ти не можеш бути, як усі нормальні матері?

Очікувана відповідь: співчуття, розуміння ситуації, захоплення від нестримної маминої енергії.

Розділ 2. Вона погано розрізняла собак.. і людей також. Вона була схожа на розгнівану богиню.. Чужий пес покірно поплівся за нею.. 

Очікувана відповідь: емоційна, має розвинену уяву, відчуття прекрасного

Розділ 2. Склянна кулька ..засяяла.. Потім сад з квітами…«Це мрії,» - пояснив Інгве. Але я здогадувалась, що побачу Кільроя..

Очікувана відповідь: радість, співчуття, доброта, щемливий біль, величезна любов і повага, злість.

Розділ 3. Перед нами стояв дебелий вісімдесятирічний дідусь..Я (дідусь) прийшов сюди помирати..Я (Симона) молила Бога, щоб дідусь ніколи не помер..Я плакала і відчувала  всередині, поряд із серцем, биття грудки – злості: чому все це відбувається саме зі мною.

Очікувана відповідь: щастя від розуміння належності до диваків, сприйняття схожості з рідними людьми, розуміння своєї індивідуальності, щастя від розуміння того, що належить до диваків,  гнів і злоба на життєві обставини.

Розділ 3. Блаженні, диваки і зануди, так відгукувався дідусь про свою маму, про себе, про свою доньку… Я (Симона) теж дивачка?

Очікувана відповідь: невдоволення своєю зовнішністю, образа, почуття гумору.

Розділ 4. Якщо мама схожа не дикунку, то я на змученого худого щура.

Очікувана відповідь: злість на себе,  можливість булінгу, полегшення, гордість, можливість перервати ланцюжок невдач.

Розділ 4. Виставила себе круглою ідіоткою,.. Дурне ім’я Симона..Крізь біль відчула радість: я їх всих обдурила.

Очікувана відповідь: розгубленість, цікавість, віра у власні акторські  здібності, сила волі, сміливість, винахідливість,  бажання бути на висоті, бажання відчути повагу однолітків. 

Розділ 4.  «Як було у школі?» - поцікавилась мама.

       Новий Кільрой - ніщо не замінить друга - дідусь знає секрет - домашні улюбленці - кмітливість Симони та як "домашні" качки завітали до класу - третє зауваження - вчителька зустрічається з Ольгою - натурщиця - "я би пишалася таким кмітливим сином!" - гроза - останнє передбачення кулі збувається                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.