7 клас, українська мова. Дієслово. Повторення та узагальнення.
1. Матеріали для повторення:
Дієслівні форми
Способи дієслів
Розрізняємо три способи дієслова: дійсний, умовний і наказовий.
У дійсному способі дієслово називає реальну дію, яка відбувалася, відбувається чи буде відбуватися: вчив, вивчив, вчу, буду вчити, вивчу.
В умовному способі дієслово називає бажану дію або таку, що може відбутися за певних умов: вивчив би, зробив би. Замість частки БИ може використовуватися сполучник ЯКБИ (рідше ЩОБ: щоб ти зробив у подібних обставинах?).
У наказовому способі дієслово виражає наказ, побажання, пораду: вивчи, зробіть.
У дійсному способі розрізняємо часи: минулий (зібрався, почали), теперішній (збирається, починають), майбутній (збереться, почнуть).
В умовному й наказовому способах час не визначається.
У теперішньому й майбутньому часах дійсного способу та в наказовому способі розрізняємо три особи в однині й множині:
а) першу — дієслово поєднується із займенниками я, ми: кажу, кажемо, кажімо; думаю, думаємо, думаймо;
б) другу — дієслово поєднується із займенниками ти, ви: кажеш, кажете, кажи, кажіть; думаєш, думаєте, думай, думайте;
в) третю — дієслово поєднується із займенниками він, вона, воно, вони: каже, кажуть, хай каже, хай кажуть; думає, думають, хай думає, хай думають.
У минулому часі й умовному способі особи не визначаються.
1.а. Знайдіть зайве:
1. Працював би, купують, заспіваймо, будемо говорити, обступаючи, розуміють, надісланий, ховаючи, учити, навчивши, учіння.
б. Випишіть спочатку дієслова умовного способу, потім - дійсного.
2. а. Знайдіть зайве:
1. Побажав би, кричати, любімо, хвилюватися, стукаючи, чекання, затремтіла, вмитий, порозумнішати, жбурляй, падаючи, гупнути.
б. Випишіть спочатку дієслова у формі інфінітива, потім - дієслова наказового способу. Самостійно.
3. З поданих дієслів випишіть лише інфінітиви. Самостійно.
Охопити, пробачити, ішов, сидіти, наїжачитися, діждалися, говорити, спати, сміятися, малювати, стежити, махати, креслити, хапати, луснула, зеленіти, стукати, кличу, виплекати, митися, відвідати, розтанула, залишив, спотикається.
3. Матеріали для повторення:
Творення дієслів минулого часу
Дієслова минулого часу утворюються додаванням до основи неозначеної форми суфікса –в- у чоловічому роді та суфікса –л- у формі жіночого та середнього роду й у множині: малюваВ, малюваЛа, малюваЛо, малюваЛи.
Деякі форми дієслів минулого часу чоловічого роду утворюється без суфікса, якщо основа неозначеної форми закінчується на приголосний: бігти — біг, нести — ніс.
Дієслова майбутнього часу
Дієслова майбутнього часу мають три форми:
просту доконаного виду: наберу, наберемо, стану, накличеш, занесете;
складну недоконаного виду: інфінітив + суфікс -м- + особові закінчення: учитимеш, знатимеш, знатимуть;
складену недоконаного виду: інфінітив + бути в особових формах: буду знати, будеш знати.
Алгоритм визначення форм майбутнього часу:
Визначення форм майбутнього часу:
1. Якщо є суфікс -М- : складна форма мабутнього часу, недоконаний вид.
2. Якщо є допоміжне слово "буду" - склаДЕна форма майбутнього часу, недоконаний вид.
3. Якщо немає суфікса -М- та допоміжного дієслова "буду" - проста форма майбутнього часу, доконаний вид.
4. Виконання вправ:
4. Запишіть дієслова, визначте їх вид, час:
Буду в'язати, перечитав, працюватимемо, змалюю, підписав, зроблю, вишиватиму, зварю, переписала, напишу, буду співати.
5. Запишіть дієслова, визначте їх час. Самостійно.
Сподіватимусь, буде малювати, відпочинеш, полечу, працюють, ігнорує, сконала, допомогли, відіграв, утекли, буду грати, лякатиму, махатиму, буду вчити, спекла, допомогли, вирізняють, читає, вивчиш, побіжу, дріботить, рушає.
6. Запишість дієслова, визначте їх спосіб. Самостійно.
Поллється, задзвонить, спишіть, принести, розказала, турбують, допоміг би, прийшла б, спечіть, стежте, обґрунтувала б, прибіг би, будував би, відпочивала б, виконайте, з'ясуйте, проїжджав, передавала, розплутав би, скинула б, сердиться, надувся, бережімо, відпочиваймо.
5. Матеріали для повторення:
7. а. З поданих слів випишіть слова І дієвідміни.
Клеїти, сіяти, змагатись, відчувати, відповідати, шити, боронити, мовчати, думати, нести, червоніти, доїти.
б. З поданих слів випишіть слова ІІ дієвідміни. Самостійно.
Сидіти, грати, молоти, робити, бігти, спати, грати, колоти, гудіти, сушити, грітися.
5. Лексична розминка
Відредагуйте та запишіть речення.
Кімната після ремонту стала більш затишнішою. Це був самий цікавий матч сезону. З доповідями на конференції виступили три професора нашого інституту. Двадцять чотири співака приймали участь у першому турі конкурсу. На площі біля пам'ятнику Т.Шевченка зібралися студенти і харків'яни. Ми продали біля сто двадцять п'яти кілограм цукру і двадцять дві літри меду.
6. Матеріали для повторення:
Дієслова у формі другої особи однини наказового способу пишуть із м’яким знаком: сядЬ, станЬ, лізЬ. Не пишуть м’який знак у дієсловах, основа яких закінчується на губний, шиплячий приголосний або р: насип, ріжте, повір.
НАГАДАЙМО СОБІ: Після Н перед Ж,Ч,Ш,Щ м'який знак не пиши!
7. Виконання вправ:
8. Запишіть дієслова, вставивши де необхідно м'який знак:
Змагаєш..ся, здаєт..ся, визнач..те, чист..те, грай..те, злаз..мо, ляж..те, сяд..мо, глян..те, уявляєт..ся, смієш..ся, сідай..мо, змен..шити, стан..те, розносит..ся, снит..ся, повіс..мо, сяд..те, тренуєш..ся, змагаєш..ся, ховай..ся.
8. Матеріали для повторення:
9. Виконання вправ:
9. Запишіть дієслова, знявши скісні риски:
Не\волити, не\здужати (хворіти), не\здужати (не мати сил щось зробити), не\долюблювати, не\порушую, не\зчутися, не\дооцінювати, не\стямитися; у Оленки не\має часу на розваги; Оленка не\має з собою кольорових олівців.
10. Творче завдання
Складіть невеличкий текст (5-6 речень) на тему "Осіння прогулянка". Використайте в тексті два речення з безособовими дієсловами. Безособові дієслова підкресліть як члени речення.
11. Вправи на закріплення.
Вправа-тренажер. Спробуйте знайти правильні відповіді на запитання та вкластися в одну хвилину.
1. Скільки дієслів дійсного способу подано в переліку:
Працюйте, люби, ходили, поспішайте, зустріну, мріяли, зробіть, хотіла б, нехай пише, писали, писав би, напиши, записаний.
2. Скільки дієслів першої відміни подано в переліку:
Сидіти, писати, любити, білити, малювати, клеїти, читати, поважати.
3. Скільки дієслів другої відміни подано в переліку:
Носити, знати, містити, призводити, радіти, хотіти, возити, бігати.
4. Скільки дієслів умовного способу подано в переліку:
Любіть, знаю, хай знають, знав би, знатимуть, нехай читає, хай знають, ходімо, подумали б, подумай, думаючи, думала, поклич, зробімо, хай принесуть, читайте.
5. Скільки дієслів із НЕ у поданому переліку пишуться РАЗОМ:
Не\зважай, не\навиджу, не\писали, не\приніс, не\помічати, не\відрізняти, не\притомніти, не\повернути.
Випишіть з речень дієслова, укажіть їх спосіб.
Бережімо й шануймо рідну мову. Її витворив народ, виколихав у своєму серці та віддав у спадок нам. Якби лунала всюди рідна мова - від сяйва слова світ би засіяв. Я безмежно радів би щастю, знаючи, що ви лелієте рідне слово. Воно довірилось вам і повірило вам. Не сполохайте ж рідного слова, захистіть його, наповніть ним своє життя.
12. Домашнє завдання. Повторити правила та виконати тестування за посиланнями:
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/verb_past_tense_subjunctive.html
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/verb_way_time_person.html
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/verb_declination_present_simple_future_tenses.html
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/verb_part_no.html
Коментарі
Дописати коментар