Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням (за складним планом)

Як  знайти своє покликання

Невдовзі кожен з нас має обрати  фах, який має визначити  долю.  Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину нашого життя  цілком може стати вирішальним.

Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не вміє, але  може ще колись навчитися,  то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа до  своєї праці.  Халтурник – це безвідповідальний і ледачий ремісник, який  так і не став і вже не стане майстром.

Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці.  А ще кажуть, що справжнього майстра характеризують  три ознаки. Перша – це високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують  щонайвищий рівень  роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою справжнього майстра є його прагнення прислужитися людям, бути їм  по-справжньому  корисним.

Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився щось робити вправно, то й роби! Аби платили  побільше. Та виявляється, все не так просто. Якщо праця майстра не є корисною людям, то й майстерність виявиться позбавленою смислу, навіть може суперечити  інтересам людей, стати аморальною.

Кому спаде на думку визнати майстром  кишенькового злодія? Або здібного вченого – героя роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб його відкриття  стало для людей корисним.

Знайти своє покликання – значить  виявити себе у праці,  яка найкраще  відповідала б складові душі, нахилам, здібностям. 

Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія особистості  з обраною професією. Тобто відповідність того, чого людина прагне, з тим, на що ця людина спроможна.

Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів! Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши  своє покликання. А для цього необхідно навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки на перший погляд просто, а насправді – немає нічого  складнішого. Отже, пізнай себе –  і знайдеш своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)


2. З’ясування значення вжитих у тексті переказу  слів, які перебувають у пасивному словнику учнів

Аморальний  (неморальний, розпусний). 

Гармонія (співмірність, злагодженість).

3. Дібрати синоніми до слів:  

фах (професія, спеціальність, рід занять, кваліфікація, поле діяльности); 

прикро (сумно, жалісно); 

шахрай (хитрюга, махляр, махляй, крутій, дурисвіт, ошуканець).

4. Визначення теми і головної думки тексту

5. Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення

6. Колективне складання плану докладного  переказу тексту 

Орієнтовний план вибіркового переказу:

І. Вибір професії – важливий крок у житті.

1. Невмійки й халтурники навколо нас. 

2. Як хочеться стати майстром! 

ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє покликання. 

1. Три ознаки справжнього майстра. 

2. Без усвідомлення корисності своєї праці  майстерність може стати аморальною. 3. Покликання – справа, що відповідає суті людини, її якостям і нахилам.

 ІІІ. Пізнай себе –  і знайдеш покликання.

Творче завдання “Важливість пізнати себе та вибір професії за покликанням”


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.