Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням (за складним планом)
Як знайти своє покликання
Невдовзі кожен з нас має обрати фах, який має визначити долю. Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину нашого життя цілком може стати вирішальним.
Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не вміє, але може ще колись навчитися, то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа до своєї праці. Халтурник – це безвідповідальний і ледачий ремісник, який так і не став і вже не стане майстром.
Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці. А ще кажуть, що справжнього майстра характеризують три ознаки. Перша – це високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують щонайвищий рівень роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою справжнього майстра є його прагнення прислужитися людям, бути їм по-справжньому корисним.
Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився щось робити вправно, то й роби! Аби платили побільше. Та виявляється, все не так просто. Якщо праця майстра не є корисною людям, то й майстерність виявиться позбавленою смислу, навіть може суперечити інтересам людей, стати аморальною.
Кому спаде на думку визнати майстром кишенькового злодія? Або здібного вченого – героя роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб його відкриття стало для людей корисним.
Знайти своє покликання – значить виявити себе у праці, яка найкраще відповідала б складові душі, нахилам, здібностям.
Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія особистості з обраною професією. Тобто відповідність того, чого людина прагне, з тим, на що ця людина спроможна.
Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів! Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши своє покликання. А для цього необхідно навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки на перший погляд просто, а насправді – немає нічого складнішого. Отже, пізнай себе – і знайдеш своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)
2. З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику учнів
Аморальний (неморальний, розпусний).
Гармонія (співмірність, злагодженість).
3. Дібрати синоніми до слів:
фах (професія, спеціальність, рід занять, кваліфікація, поле діяльности);
прикро (сумно, жалісно);
шахрай (хитрюга, махляр, махляй, крутій, дурисвіт, ошуканець).
4. Визначення теми і головної думки тексту
5. Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення
6. Колективне складання плану докладного переказу тексту
Орієнтовний план вибіркового переказу:
І. Вибір професії – важливий крок у житті.
1. Невмійки й халтурники навколо нас.
2. Як хочеться стати майстром!
ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє покликання.
1. Три ознаки справжнього майстра.
2. Без усвідомлення корисності своєї праці майстерність може стати аморальною. 3. Покликання – справа, що відповідає суті людини, її якостям і нахилам.
ІІІ. Пізнай себе – і знайдеш покликання.
Творче завдання “Важливість пізнати себе та вибір професії за покликанням”
Коментарі
Дописати коментар