Конкурс Яцика
Завдання підсумкового етапу XХІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика для учнів 5 класу закладів загальної середньої освіти
1. Складіть твір на тему «Секрети успішного навчання» (до 1 сторінки).
Використайте у ньому 2 прислів’я чи приказки.
12 балів
Бджола мала, а й та працює.
Без діла жить — тільки небо коптить.
Без роботи день роком стає.
Очі бояться, а руки роблять.
Під лежачий камінь і вода не тече.
За один раз не зітнеш дерево враз.
На дерево дивись, як родить, а на чоловіка, як робить.
2. Випишіть слова, у яких відбувається чергування приголосних. Проілюструйте процес чергування. Складіть із трьома з цих слів речення, у яких підкресліть граматичні основи. Чех, грек, грати, просити, шити, пекти, пасіка, водити, матрос. 12 балів
3. Випишіть слова, у яких є звук [с’]. Зробіть їх фонетичний запис.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи,
Спить самітній сонний сад...
Сірий смуток - срібний сніг,
Сумно стогне сонний струмінь
Серце слуха скорбний сміх
Серед саду страх сіріє.
Сад солодкий спокій снить. 3 бали
4. Вставте букви на місце пропусків. Визначте, якими частинами мови є слова в останньому реченні.
Кожен може влаштувати в себе на подвір’ї їдальню для пташок. Пр_в’яжіть на гілку дощ_чку з маленькими борт_ками зверху, на стійці пр_бийте дашок, і пташина їдальня готова. Зал_шається тільки насипати в неї насіння соняшн_ка чи гарбуза: його дуже люблять маленькі синички. 10 балів
5. Поясніть лексичне значення слів. Бубнявіти, галузка, горілиць, зичити, кремезний, місткий, люстро. 7 балів
5 клас
1. Український філософ Григорій Сковорода написав: «Без бажання все важке, навіть найлегше». Складіть твір (до 1 сторінки) на цю тему. Наведіть приклади з прочитаних творів. 12 балів
2. Утворіть прикметники від поданих іменників за допомогою суфікса «ськ». Складіть три речення з трьома прикметниками, утвореними від власних назв. Турок, чех, Кривий Ріг, узбек, Львів, козак, викладач, Прилуки, Париж, Рига. 8 балів
Тюркський, баскький, казахський, ла-маншський, меккський
3. Перебудуйте речення так, щоб вони стали ускладнені звертаннями.
Ліси шумлять зеленими кронами дерев. Трави зазеленіли після рясного дощу. Сонце ласкаве зігріває весняні сходи. 3 бали
4. Розподіліть іменники з прикметниками. Які слова можуть бути поєднані з обома прикметниками? Чому?
Сердечний Сердешний
Людина, дитина, туга, жаль, друг, порадник, спів, слово. 10 балів
5. Поставте наголоси у словах:
Черговий, вимова, випадок, лапки, олень, ненависть, чорнослив 7 балів
Коментарі
Дописати коментар