Односкладне речення, 8 клас

 

Контрольна робота

Односкладні речення. Неповні речення

 

Варіант 1

 

І. Завдання  початкового рівня з вибором однієї правильної відповіді.

 

1. Який тип односкладного речення?

Гей, рубали ворогів та по всіх фронтах. (П. Тичина).

А   Узагальнено-особове.

Б   Неозначено-особове.

В   Означено-особове.

Г   Називне.

 

2. Укажіть рядок зі складним реченням, яке вимагає редагування (розділові знаки випущено).
А   Людина створила культуру, а культура людину (В. Русанівський).
Б   Око бачить далеко, а розум бачить ще далі (Нар. творчість).
В   У вухах сережки блищать, на руках золоті персні (Панас Мирний).
Г   Морози пішли на південь, Сірки на північ (І. Багряний).

 

3. Укажіть безособове речення, в якому правильно визначена граматична основа.

А   Нам ніколи не доводилося бачити браконьєра за його підлою роботою (Остап Вишня).

Б   Треба було жити серед неприступних велетенських буків, ласкавих ліщин (П. Загребельний).

В   Поміж малою та головною фортецями було прокладено дорогу (Б. Вакуленко).

Г   У книзі розповідається про цікавих і незвичайних тварин нашої планети.

 

ІІ. Завдання середнього рівня з вибором двох правильних відповідей.

 

4. Позначте варіанти, у яких містяться узагальнено-особові речення.

А  Вербником обсаджували дороги й городи, греблі й ставки, піщані пагорби і береги річок (В.Сухомлинський).

Б  Коли будували Змієві  вали? (М.Федоренко).

В  Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий (Нар. творчість).

Г  Від добра добра не шукають (Нар. творчість).

Ґ  Стоїть церква над самою водою як та свічка в підсвічникові блискає проти сонця блискучим хрестом (І.Нечуй-Левицький).

Д  Хліб у народі завжди берегли, цінували, ставились як до святині (Л.Артюх).

 

5. Укажіть складні речення, утворені з односкладного і двоскладного речень.

А  Тимко відчував холодну і липку в’язь лугової землі, і почуття це було неприємним (Г.Тютюнник).

Б  Хвилинами його брав жаль, і він стримував косу (Г. Тютюнник).

В  Оскільки електромотора не було, то динамку крутили руками (Г. Тютюнник).

Г  Зло відступало до найдальших обріїв уяви, треба було жити й кохати (П. Загребельний).

Ґ   Не було ні хомута, ні голобель, і ніхто не сіпав за віжки, вказуючи шлях (В. Дрозд).

Д  Відчуваєш себе щасливою, і хочеться обійняти весь світ (П. Загребельний).

 

6. Вкажіть варіанти, у яких містяться «зайві» речення.

А. І дощ, і сніг, і віхола, і вітер (Л. Костенко).

Б. Затінок. Сутінок, день золотий (Л.Костенко).

В. Хай нашу пісню несуть вітри (Олександр Олесь).

Г. Густа, обважніла від роси тиша (Д. Прилюк).

Ґ. Нам треба голосу Тараса (П. Тичина).

Д. Високі сосни. Серпень. Спека (М. Сингаївський).

 

ІІІ. Завдання достатнього рівня.

7.     Установи відповідність між односкладними реченнями та їх видами.

 

1  означено-особове

А  Озимі жито та пшеницю сіють наприкінці літа або осені (Дит. енц.).

2  неозначено-особове

Б  Дощем, як слізьми, заливало весь види­мий і невидимий світ. (П. Загребельний).

3  узагальнено-особове

В  Сім раз одмір, а раз одріж. (Нар. творч.).

 

4  безособове

Г  Місяць ясний. Темна нічка. Плесо тихих вод

(X. Алчевська).

 

Д  А то тільки ходиш, розводячи руками. (М. Семенко).

 

 

8. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, дати характеристику реченню):

Словом і піснею хочу славити нашу родину (М. Сингаївський).

 

ІV. Завдання високого рівня.

 

Напишіть твір-роздум (7-8 речень) на тему «Зберегти природу – значить зберегти себе», використавши у тексті односкладні речення. Підкресліть у них граматичні основи.

 

 

Варіант 2

 

І. Завдання  початкового рівня з вибором однієї правильної відповіді.

 

1. У котрому з поданих неповних речень варто поставити тире?

А  У тітки Василини рушники на стінах (В.Лісовський).

Б  І калини, і мята коло білої хати (М.Макух).

В  За чорним полем ще чорніший ліс (Г.Калюжна).

Г  Закортіло побачитись (А.Тесленко).

 

2. Позначте просте односкладне речення.

А  Подорожні відбилися, розбишаки повтікали в ліс (А. Чайковський).

Б  У затінку липи завжди прохолодно, тому і до старовинних дворянських садиб часто вели липові алеї ит. енц.).

В  Григорія ніби невидимою силою підштовхнуло, як малого (І. Багряний).

Г  Він так і залишив квітку разом із густим кущиком трави в її зеленому храмі (Г.Тютюнник).

 

3. Укажіть безособове речення, в якому правильно визначена граматична основа.

А   Йому так не хочеться йти на вічний спокій, лежати і тліти серед завмерлих собратів своїх (Остап Вишня).

Б   Кортіло їй швидше вирости (П. Загребельний).

В   Тільки з особливого дозволу можна одстрілювати певного часу дику козу (Остап Вишня).

Г   В повітрі було свіжо, навіть холоднувато, як узагалі у цих місцевостях улітку (І. Багряний).

 

ІІ. Завдання середнього рівня з вибором двох правильних відповідей.

 

4.У яких варіантах є неозначено-особові речення?

А  Вигострю, виточу зброю іскристу (Леся Українка).

Б  Осіння золота пора (В.Сосюра).

В  Мене в цій хаті привітали, нагодували (М. Стельмах).

Г  Вхід до землянки зробили під великим горіховим кущем (Ю Збанацький).

Ґ  Тим часом розвиднялося, світало (М. Рильський).

Д  Український степ по-своєму чарівний і величний (І. Цюпа).

 

5. Позначте складні речення, утворені з двох односкладних.                        

А  Надзвичайно своєрідним є населення Карпат, у культурі якого зберігається багато специфічних рис підручника).

Б  Максимове бліде обличчя виказувало хвилювання, а лагідні сірі очі потемніли (Б. Бойко)

В  Сливу вирощують із четвертого століття до нашої ери, і в дикому вигляді її не зустрінеш (Дит. енц.).

Г  У вязнів були землисто-сірі, виснажені голодом і муками обличчя, смертельною втомою застилало їм очі (Б. Бойко).

Ґ  Відчуваєш себе щасливою, і хочеться обійняти весь світ (П. Загребельний).

Д  Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні (В. Сосюра).

 

6. Вкажіть варіанти, у яких містяться «зайві» односкладні речення.

А  Візьму собі свою співучу душу (Леся Українка).

Б  Безлюдний, похмурий край (О.Гончар).

В  Давно стою, виглядаю запорожця з лугу (Т.Шевченко).

Г  Бійся в собі душевної глухоти (З журн.).

Ґ  Лечу на дикому коні в краї таємні та незнані (Олександр Олесь).

Д. Зима. Холоднеча. Засніжений ліс (М. Стельмах).

 

ІІІ. Завдання достатнього рівня.

7. Установи відповідність між односкладними реченнями та їх видами.

 

1  означено-особове

А   В коморі пахло борошном і сушеним липовим цвітом

(Г. Тютюнник).

2  неозначено-особове

Б Яблука їдять свіжими, сушеними, моченими і замороженими ит. енц).

3  безособове

В  Бережи одяг, доки новий, а здоровя – доки молодий (Нар. творч.).

4  називне

Г   Ласкаве і тепле море.

 

 

Д  Беру тебе, о світе мій терновий, в обійми сонячні! (О. Близько).

 

8. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, дати характеристику реченню):

Страждаю, мучусь, і живу, і гину, благословляю біль твоїх тенет (Л.Костенко)..

 

ІV. Завдання високого рівня.

 

Напишіть твір-роздум на тему «Книга корисна, коли її читають» (7-8 речень), використавши у тексті односкладні речення. Підкресліть у них граматичні основи.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.