7 клас, УКРАЇНСЬКА МОВА. Безособові дієслова
1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово
З дитинства маю непереборне бажання побувати в горах.
А підмет Б присудок В означення Г додаток Д обставина
2. Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.
...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно
... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів
В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів
Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів
3. Дієслова лише доконаного виду подано в рядку
А. грюкнув, полетіла, перекажу Б. сядемо, спечете, робитимуть
В. застелимо, плакав, прогнала Г. стрибав, пофарбувала, надрукували
Д. приїхав, кликала, проводжали
4. Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово
1 присудок 2 додаток 3 підмет 4 означення
А. Піду шукати правди і тієї слави.
Б. Без діла жить — тільки небо коптить.
В. Не вчи орла літати, а соловейка співати.
Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям.
Д. Марнувати скраби духа — це злоба.
5. Установіть відповідність
"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"
А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив, Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова
Відповіді:
1. З дитинства маю непереборне бажання побувати (В - ОЗНАЧЕННЯ) в горах.
2. Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.
...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно
... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів
3. Дієслова лише доконаного виду подано в рядку
А. грюкнув, полетіла, перекажу
4.
1 присудок Б. Без діла жить — тільки небо коптить.
2 додаток В. Не вчи орла літати, а соловейка співати.
3 підмет Д. Марнувати скраби духа — це злоба.
4 означення Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям.
5.
"(1)Приготувавши крем (А-дієприслівник), (2)змастіть ним (Б - особова форма) (3)випечені коржі (Г- дієприкметник), і - вуаля! - торт (4)зготовлено (Д- безособова форма дієслова)"
Світає…
Вправа 1. Прочитайте речення, випишіть дієслова, що означають дію без відношення до будь-якої особи.
І варіант – дієслова, що означають явища природи
ІІ варіант — фізичний або психічний стан людини
А вже світає. Сумно - сумно навкруги. Холоднішає з кожним днем. Вечоріє, мрячить, залило навкруги. Ой не спиться мені. Бракує тепла, барв літа. Не хочеться нічого. Не терпиться поїхати кудись. Аж лихоманить…
Творча робота у групах.
Переробити подані речення так, щоб у них було вжито безособове дієслово.
І група - Усі вулиці звечора засипало листя. Вітер розвіяв його. Заморозки прибили на деревах зав’язь. Туман покрив усе навкруги. У повітрі пахне глиця.
ІІ група – Рясний осінній дощ покропив землю. Вода залила луки. Вітер позамітав сліди. У саду пахне зів’ялою травою. Раптом грім струснув землю.
ІІІ – Пісок позаносив молоді посадки. З моря віє холод. Тепло війнуло в розчинене вікно. Радісне почуття охопило душу. Вечірнє золото зорі залило поле.
Творче завдання. Складіть 5 речень за поданим фото. Використайте безособові дієслова.
Мовна розминка із самоперевіркою
Запишіть одним словом:
- Явище природи, що свідчить про початок дня.
- Дієслово на позначення випадкового успіху у справах.
- Явище природи, що свідчить про початок вечора.
- Спільнокореневе слово до слова «талан».
- Стало холодніше.
- Стан людини, коли підвищується температура, людина погано почувається.
Ключ:
1.Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4.Таланить 5.Похолодало. 6.Лихоманить
Лексикологія. Повторення.
ТЕСТУВАННЯ





Коментарі
Дописати коментар