Займенник як самостійна частина мови. Розряди займенників
ЗАЙМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ
І. Організація класу.
Вступне слово учителя.
ІІ. Каліграфічна хвилинка. Запишіть речення. Поясніть, які частини мови заміняють їм, ми, нас, того
Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для нас актуальна і на початку XXI століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу. Ліна Костенко
1.
Скласти і записати слово.
Ім ен нник . Зай
ме нн ник.
2. З
слів скласти речення.
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
3.
Підкреслити антоніми.
4.Правила
роботи на уроці.
• Правило піднятої руки
• Уважно слухати вчителя та учнів
• Активно і творчо працювати
• Дружньо співпрацювати у парах і групах
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
КАЗКА
У давні часи в одному царстві жили собі
добрі та веселі люди. Вони працювали не покладаючи рук і тому їхня держава
славилась багатством та достатком. А недалеко, серед темних скель у Чорній
печері жила зла чаклунка. Вона давно розмірковувала над тим, як завдати шкоди
людям. Чаклунка взяла свою чарівну палицю, ударила тричі об землю і промовила:
«Хай ці щасливчики забудуть свої імена, хай діти забудуть імена батьків, а
батьки — імена дітей. Тоді вони обов’язково посваряться». І враз люди стали
злі, роздратовані, сумні. Так тривало доти, доки мешканці царства не зрозуміли,
що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. А як
повернути імена, як дізнатися про назви предметів вони не знали.
Якось до їхнього царства потрапив добрий
мудрець, люди розповіли йому про своє горе і попросили про допомогу.
-Добре, я допоможу вам повернути свої
імена, але це буде не відразу,— пообіцяв мудрець.— А поки що я дам вам слова
замість імен і назв, які забрала зла чаклунка. Запам’ятайте, ці слова будуть
тільки вказувати на особу чи предмет. Ви зможете говорити між собою, не
називаючи імен та предметів. Наприклад: кожен з вас про себе говоритиме «Я», а
якщо вас буде багато — «Ви». Розповідаючи про когось або про щось, кажіть
«Він», «Вона», «Воно», а якщо їх багато — «Вони». А поки прощавайте, я йду до
злої чаклунки. Чаклунка погодилася віддати
людям їхні імена за умови, що мудрець відгадає її загадки.
-
По білому полю чорним маком сіяно.
-
Не думає, не гадає, а інших навчає.
-
На базарі не знайти, на вагах не зважити.
Мудрець відгадав загадки, і чаклунці
довелося віддати людям імена. Але мешканцям веселого царства дуже сподобалися
слова, які їм подарував мудрець, і вони залишили їх собі, щоб уживати у
мовленні замість імен.
— Як
же назвемо нову частину мови?
—
Чому її так назвали?
—
Давайте відгадаємо загадки, які зла чаклунка загадала мудрецю, а потім
спробуємо замінити слова-відгадки займенниками. (Запис на дошці і в зошитах.)
— На
які питання відповідають займенники?
Наприклад, іменники хлопчик, кінь, камінь, гнів можна замінити займенником він; прикметники допитливий, сильний, важкий, справедливий — займенником такий; числівники два, шість, десять — займенником стільки. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються.
3. Робота за підручником (с. 220-221)
А) Вправа 586, усно
Б) Вправа 587, усно
В) Вправа 589 (письмово)
5. Фізкультхвилинка
-
Білесенькі пушиночки,
2. Робота в групах
3. Поетична хвилинка
Вибірковий диктант
Ти
наше диво калинове, Щоб ми
всі шанували рідну мову
4. Самостійна робота
Вранці якісь люди привезли каву, булки з маслом, омлети і мармуляду
Спортивні заняття сприяють природному загартовуванню мацьоп, їхньому чудовому фізичному розвитку та хорошому настрою щодня!
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
1.
Бесіда
—
Яку нову частину мови вивчали на уроці?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Станція «Працьовитих»
Індивідуальна робота двох учнів на дошці (усі інші записують за варіянтами)
Переписати речення,
підкреслити займенники, поставити до кожного питання.
1 уч. Рідне слово, що навчила мати усім народам я
дарую.
2 уч. Я вас люблю великою любов’ю, моя матусю,
батьку мій.
-Перевірка домашнього завдання
«Теоретичний тренінг». Дати відповіді «так» чи «ні»
на запитання.
-Займенник-це частина
мови, що означає предмет?(Ні)
-Займенник – це
частина мови, що вказує на предмет.(Так)
-Займенники
відповідають на питання що робити?( Ні)
-Займенники
відповідають на питання хто?, що?, який?, чий?, скільки? (Так)
-Слово
учень-займенник?(Ні)
-Слова
перший-займенник?(Ні)
-Слово він-займенник
(Так)
Бліц-турнір
За 30 секунд записати
якомога більше займенників.
IV. Оголошення теми
і мети уроку
V.Мотивація
навчальної діяльності.
Ми повинні знати розряди займенників і вміти
визначати їх. Яка ще тема звучатиме сьогодні на уроці зараз дізнаємося. На
дошці-зашифроване слово. Викресліть кожну 3-ю букву.
Д о м р о а г
а л ю м д
и а н а
Дорога людина- мама
Епіграфом уроку є слова
Б.Олійника.
Чи є в епіграфі
займенники?
2. Станція « Музична». Вибірковий диктант
Звучить пісня «Рідна мати моя». Учні виписують займенник.
Робота з теоретичним матеріалом, с. 221
VII. Закріплення вивченого.
Робота біля дошки. Запишіть займенники, визначте розряд
Ти, хто, твій, цей, такий, що, він, ми, свій, її, той, його,
наш, вони, я, чий, скільки, який.
3.Станція «
Розважальна».
2.
Впіймай заперечний займенник (сплеск у долоні).
Він, ніхто, нічий,
той, всякий, будь-хто, ніякий, що, хто, ніщо, жодний.
4. Станція
«Навчальна».
3.Навчальний диктант із граматичним завданням.
І рівень. Підкреслити займенники, визначити розряди.
ІІ рівень. Над
кожним словом першого речення написати, якої воно частини мови.
ІІІ рівень. Підібрати антоніми до слів злий, щасливий.
ІV
рівень. Слова
нашого, Всевишнього розібрати за будовою.
Уся гордість і велич
світу - від матерів. Мама завжди з нами. Вона живе в нас, оберігає від усього
злого, добра й вічна берегиня роду нашого. Мати молиться, просить у Всевишнього
щасливої долі дл нас, а разом з нами й для свого краю.
4. Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають
навшпиньки, руки тягнуть вгору).
5. Робота з підручником.
Вправа 591, письмово
5. Станція « Літературна».
Прочитайте вірш, назвіть займенники, визначте їхні розряди.
Гарна ти, матусю,
Люба дуже, мила!
Ти мене ще змалку
Звичаю навчила.
І щодня навчаєш,
Як любить родину,
Мову нашу гарну,
Рідну Україну.
6. Станція « Творчості»
«Сенкан» (учні складають п’ятивірш про маму із займенниками)
- Перший рядок – тема (іменник).
- Другий – опис теми (два прикметники).
- Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
- Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
- Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.
Мама.
Мила, рідна.
Працює, співає, радіє.
Я люблю свою маму.
Рідня.
8.Станція « Граматичне мовлення»
Як ви звертаєтесь до людей – на
Ти чи Ви?
Звернення на Ви - знак поваги до
старших або і молодших, але незнайомих людей. Запишіть речення, назвіть чим ускладнені ці речення.
Перепешіть.
Я дуже люблю Вас,бабусю!
Мамо, Ви найкраща в світі!
Cтанція «
Контрольна»
Записати слова, пояснити їх
правопис.
(Ніхто, нікого, ні в кого, ні з
ким, ні для кого, хто-небудь, будь-який, хтозна-який, деякий, абищо)
VIII Підсумок уроку
«Мікрофон». Здійснення самоконтролю роботи за питаннями.
Що ви з’ясували?
Чи вдалося досягнути
мети? Яким чином?
Виконання яких
завдань викликало труднощі?
Що виявилося
найважливішим?
Над чим варто ще
попрацювати?
Чи справдилися очікування від уроку?
IX Домашнє
завдання
I рівень. Вивчіть
розряди займенників за значенням.
ІІ рівень. Складіть 6 тестових запитань за темою.
ІІІ Рівень. Скласти казку «У країні займенників».
Коментарі
Дописати коментар