8 клас, МОВА. РМ. Повторення відомостей про мовлення
1. Теорія
Текст — це група речень, об’єднаних темою й основною думкою. Речення в тексті розташовані в послідовності, яка потрібна для розкриття теми.
«Відоме» — «нове» — «відоме».
Розвиток основної думки тексту зумовлений тим, що кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого.
Ознаки тексту.
Виділяються такі ознаки тексту: пов’язаність речень за змістом (темою); наявність основної думки, її розвиток; певна послідовність речень; зв’язок речень між собою за допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників.
Бесіда.
- Які є стилі мовлення? А типи мовлення?
- У яких сферах застосовується кожен зі стилів?
- Які ознаки характерні для кожного стилю?
- Які ознаки притаманні тексту-опису?
- За якими ознаками характеризують текст-розповідь?
- Чим відрізняється текст-роздум від тексту-опису й розповіді?
Робота з текстами.
З’ясуйте стиль і тип мовлення кожного з наведених текстів.
1) Ішла лісом людина. Зірвала мимохідь травинку ломиносу цільнолистого, знічев’я посмоктала стебло. У лікарні не врятували бідолаху… Цей випадок вразив школяра Ігоря Солоного, після чого той усерйоз захопився вивченням отруйних рослин. Юннат чи не вперше зробив опис майже дев’яноста видів. Праця цінна не лише для науковців-ботаніків, а й для лікарів-практиків, і взагалі для кожної людини. (Із журналу)
З’ясуйте стиль і тип мовлення кожного з наведених текстів.
1) Ішла лісом людина. Зірвала мимохідь травинку ломиносу цільнолистого, знічев’я посмоктала стебло. У лікарні не врятували бідолаху… Цей випадок вразив школяра Ігоря Солоного, після чого той усерйоз захопився вивченням отруйних рослин. Юннат чи не вперше зробив опис майже дев’яноста видів. Праця цінна не лише для науковців-ботаніків, а й для лікарів-практиків, і взагалі для кожної людини. (Із журналу)
2) І раптом я побачив серед жовтих одну білу лілею. Вона не стирчала, як її жовті сусідки, а вільно лежала на воді. Її зелені черенці були, як добрі ласкаві руки, що обережно й турботливо тримали вінчик білих пелюсток. Кожна пелюсточка була окремо від інших, але всі разом вони утворювали таку дивовижну гармонію форм і фарб, що не можна було відірвати очей. Ця біла лілея була немов ясний вогник серед темної ночі, немов єдина зірочка в синьому небі, немов миле обличчя серед інших, байдужих, облич. (Д. Ткач)
Домашнє завдання
Коментарі
Дописати коментар