Релігія та міфологія давнього Єгипту


Мета:

·                 Ознайомити учнів із релігійними уявленнями давніх єгип­тян, розкрити роль релігії в житті єгипетського суспільства;
·                 удосконалити навички інтерактивного вивчення нового матеріалу;
·                 підвищувати культурний рівень школярів.

ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Єгипет – перша цивілізація Давнього Сходу. Саме тут знаходиться одне з семи чудес світу – піраміди. Також, Єгипетська цивілізація прославилася розвитком писемності. Тут використовувалась ієрогліфічна система письма. Ієрогліф – святий знак, знак зі значенням. Вони могли позначати як окремі звуки або склади, так і цілі слова або поняття. Тут винайшли водяний й сонячний годинники. Були дуже розвинені такі науки як математика, геометрія та медицина.
Єгипетський пантеон почав формуватися в 6-4 тис. до н.е. Спочатку єгиптяни поклонялися звірам, птахам, крокодилам, зміям, жукам; наділяли надприродними властивостями рослини. Потім виникла віра в богів, яких часто зображували у вигляді людей зі звіриними, пташиними чи зміїними головами. У кожній області (номі) існували свої культи богів. Ра, Озіріс, Ісіда, Тот - у різних місцях відігравали зовсім різні ролі й по-різному один одному підпорядковувалися. Навіть про те, як створювався весь цей світ, єгиптяни думали неоднаково. Міфологія Давнього Єгипту була дуже складною і заплутаною. Єгипетська держава існувала протягом трьох тисяч років, за цей час кожне місто Єгипту створило свою власну міфологію. Залежно від того, яке місто було столицею, із якого міста походила правляча династія фараонів, офіційно визнавалися головними ті чи інші боги.
Сьогодні ми ознайомимося з деякими з єгипетських міфів та їх варіантами.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Давньоєгипетські міфи.
1.1.Складання піктограмної схеми «Створення світу в уявленнях давніх Єгиптян: Геліополіс та Гермополіс»
1.2. Ознайомлення з міфом про смерть Осіріса.
Царюючи в Єгипті, Осіріс навчив людей землеробствусадівництву й виноробству. Зробивши єгиптян цивілізованими, він вирушив до інших земель, а регентом залишив свою дружину Ісіду. За відсутності царя Сет забажав правити замість нього і коли той повернувся, влаштував підступне вбивство. Запросивши Осіріса на бенкет, Сет змайстрував прекрасний саркофаг, який пообіцяв подарувати тому, хто в нього поміститься. Щойно Осіріс ліг усередину, Сет закрив кришку, а його 72 поплічники залили до саркофага свинець і викинули його в води Нілу.
Дружина Осіріса, його сестра Ісіда, знайшла саркофаг і стала голосити разом зі своєю сестрою Нефтидою. Ра, зглянувшись, послав шакалоголового бога Анубіса, який зібрав розсипані (а за іншим варіантом — розрубані Сетом) частини Осіріса, забальзамував тіло і запеленав його. Гор, син Осіріса та Ізіди помститився за батька і відібрати трон у Сета.
Після тривалої сутички Гор здолав Сета, вклав своє око в рот мумії батька і той воскрес. Однак Осіріс не повернувся на землю, а залишився царем мертвих, надаючи Гору правити царством живих.
За одним з варіантів, Осіріс ожив, коли його тіло проросло колоссям,
Відтоді щовесни, коли з'являються нові пагони, єгиптяни святкують відродження Озіріса.
Щоночі Озіріс зустрічається з Ра, коли човен бога Сонця повертається із заходу на схід. Простий смертний з'являється перед Озірісом тільки одного разу - коли після смерті суворий, але справедливий суд визначає йому гідну міру покарання або пошани в царстві мертвих.
Початково Анубіс був богом Дуата, його правителем і суддею душ померлих до кінця Старого Царства. Пізніше функції правителя і головного бога Дуата переходять до Осіріса. Анубіс же стає богом некрополів і похоронних містерій. На Суді Осіріса, описаному в Книзі Мертвих, Анубіс допомагає судити душі померлих за допомогою пір*їни Маат.
У Циклі про Осіріса Анубіс був сином Осіріса і Нефтіди. Дружина Сета Нефтида закохалася в Осіріса і, набувши вигляду Ісіди, спокусила його. У результаті їх зв'язку був народжений бог Анубіс. Злякавшись відплати Сета за зраду, Нефтида залишила немовля в очеретяних заростях, де його потім знайшла богиня Ісіда. Після цього бог Анубіс став допомагати Ісіді в пошуках частин Осіріса і взяв участь у бальзамуванні відтвореного тіла Осіріса.
1.3.Опрацювання міфу про Тефнут. Виразне читання з передбаченням.
Була в бога Сонця Ра кохана донька Тефнут — його Око, створене ним самим. Вона поливала землю, насичуючи вологою сади та ниви; билася з чудовиськами, що були ворогами її батька; карала тих, хто не корився його волі. Це була могутня і хоробра богиня, але вона мала надто свавільну й запальну вдачу.
Запитання до другого уривку:
Як, на вашу думку, люди ставилися до богині?
Що могло дуже засмутити Тефнут?
Люди славили Тефнут у піснях, приносили їй жертовні дари. І вона тішилася їхньою шаною. Та одного разу спало Тефнут на думку, що люди величають бога Ра більше, ніж її.
Через те вона посварилася з батьком і втекла до пустелі. Там богиня оселилася в образі страшної левиці, яка в шаленій люті вбивала подорожніх і насичувалася їхнім м’ясом та кров’ю.
Запитання до третього уривку:
Як ви вважаєте, якими для Єгипту були наслідки зникнення Тефнут?
Як поставився Ра до вчинку доньки?
А тим часом у країні запанувала нестерпна спека. Зміліли річки, повисихали рослини, дахи будників вкрилися густим пилом. Відчай і страх охопив людські серця.
Гірко сумував Ра за своєю донькою. Він волів її знову бачити біля себе. Довго він думав, кого послати по Тефнут у пустелю. І, зрештою, вирішив доручити цю справу богу повітря Шу, щиро йому відданому, та богу місяця Тоту, який славився великою мудрістю, неперевершеною красномовністю і знанням магічних заклинань.
Запитання до четвертого уривку:
Як ви вважаєте, до яких дій вдалися Тот та Шу?
Шу і Тот перетворилися на павіанів і пішли до пустелі, у якій усамітнилася богиня. Побачивши їх, Тефнут-левиця гнівно загарчала. Тоді Тот підняв лапи вгору й улесливо заговорив з нею. Він яскраво описував пишні красоти єгипетської землі і її жахливий занепад, спричинений утечею Тефнут. Він розповідав про велику тугу бога Ра та скорботу людей, що оплакували втрату шанованої ними богині. Він говорив і говорив, а грізна левиця слухала його хитромудру промову. «Замість безплідної пустелі, у якій ти нині живеш, — переконував богиню Тот, — ти потрапиш до квітучої країни, з великою багатоводною рікою, зеленими луками, велелюдними містами та селищами. Для тебе зведуть храм, і люди складатимуть тобі шану. Ти не полюватимеш більше на звірів, аби здобути собі їжу». Тут промовець подав богині-левиці келих вина і наказав принести їй убиту газель.
Тефнут прийняла його дарунки. Доки вона ласувала, Тот, піднісши вгору свій чарівний жезл, промовляв чаклунські заклинання. Гнів богині ущух, і вона погодилася разом із Шу й Тотом повернутися на батьківщину.
Вони вирушили в дорогу. Попереду Тефнут ішов бог Шу, розважаючи богиню музикою і танцями, аби вона веселою постала перед батьком Ра. А тим часом бог Тот проголошував магічні заклинання, аби Тефнут не змінила свого рішення і не втекла назад у пустелю.
Дорогою богиня викупалася в Священному озері й перетворилася з левиці на прекрасну дівчину з гордою поставою, веселим обличчям та сяючими очима. Дізнавшись про її повернення, Ра затанцював від радості. Він був щасливий знову побачити й обійняти свою Тефнут. Уся країна святкувала її повернення. Люди уславлювали ім’я богині в храмах, вітали її прихід піснями й танцями.
З поверненням Тефнут у Єгипті закінчилася велика засуха. Пролилися дощі, які наповнили Ніл бурхливими водами. Земля вкрилася весняним квітом. Відтоді за наказом Ра день повернення Тефнут щороку відзначають у Єгипті як велике свято.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

4.1. Складання запитань до міфів за варіантами.
Варіант І.
Що таке\хто такий… ?
Які причини… ?

Варіант ІІ.
Як саме… ?
У сому схожість\відмінність?

Варіант ІІІ.
Чому… ?
Добре чи погано те, що… ?

4.2. Графічний диктант.
Серед пропонованих тверджень є правильні й помилкові. Правильне твердження учні позначають знаком +, а помилкове - знаком -.
1.              Єгипетська міфологія почала формуватися в 4-6 століттях н.е.
2.              Одним із головних богів у єгиптян був бог Сонця Ра.
3.              Єгиптяни вшановували також Озіріса - бога природи, що-вмирає та воскресає, і бога мертвих.
4.              Давні єгиптяни заперечували існування загробного життя.
5.              Пантеон єгипетських богів був спільним для кожного ному (області).
6.              Єгипетські боги часто зображалися з головами тварин.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ
·                 Міфологія єгиптян зародилася ще за первісних часів.
·                 Спочатку єгиптяни поклонялися звірам, птахам, крокодилам, зміям, жукам; наділяли надприродними властивостями рослини.
·                 Потім виникла віра в богів, яких часто зображували у вигляді людей зі звіриними, пташиними чи зміїними головами.
·                 Віра в загробне життя вселяла в простих єгиптян надію після смерті потрапити до «країни мертвих», де існує повний достаток; спонукала в усьому коритися фараонові, тому що він – нащадок бога Осіріса на землі.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення на тему «Міфічні істоти різних країн світу» (2-3 істоти).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

5 клас, зарубіжна література. Прислів'я, приказки, загадки Практичний урок.

5 клас, зарубіжна література. Мандрівні сюжети. Момотаро, або хлопчик-персик.

8 клас, зарубіжна література. Основні літературні епохи, напрями, течії. Практичний урок.