Конфлікт у художній літературі
1. Конфлікт у художній літературі
Деякі люди можуть розглядати літературу як спосіб розуміння людської душі, як спосіб розвитку та ускладнення людських емоцій, нашої емпатії (вміння сприймати емоції оточуючих, співчувати). Коли ми співпереживаємо персонажам, ми отримуємо новий емоційний досвід із яким, можливо, ще не стикалися у житті. Що підштовхує нас радіти за вигаданих героїв або сумувати разом із ними? Це - конфлік, через який персонаж переживає ті чи інші обставини. Для початку розберемося у тому, що ж таке конфлікт у художній літературі.
Запишемо визначення:
Конфлікт — зіткнення, боротьба, на яких побудовано розвиток сюжету в художньому творі.
Тобто кожен твір містить зіткнення інтересів, розповідає про боротьбу головного персонажа із супротивником або обставинами, навіть із самим собою - і ця боротьба є рушієм сюжету. Інакше кажучи, буз конфлікту не існує історії. Давайте розглянемо конфлікт на прикладі міфу про Прометея. Конфлікт тут виникає між Прометеєм та Зевсом, тому що Прометей порушує волю бога заради того, аби допомогти людям. Також у цьому творі присутній конфлікт, що точиться у душі Прометея - терпіти муки чи піти на поступки громовержцю? Отже, конфлікт буває двох видів: зовнішній та внутрішній.
2. Конфлікт зовнішній та внутрішній
Зовнішній конфлікт у літературі - це конфлікт, що відбувається за межами головного героя. Зазвичай це перешкода на шляху досягнення особистої мети. У літературі виділено кілька типів зовнішніх конфліктів: людина проти людини (Джим Гокінс проти піратів), людина проти природи (поранений безіменний герой, що намагається вижити у суворому кліматі північної Канади), людина проти Бога (Прометей проти Зевса), людина проти суспільства (оптимізм Полліанни проти заскорузлого у своїх звичаях містечка), людина проти машини (згадайте відомі фільми про термінаторів 😉). Все, що розміщено після "проти" в цих конфліктах стає антагоністом (супротивником головного персонажа) і зазвичай досить рівномірно відповідає головному герою. Наприклад, чим рішучіше головний герой повинен пройти через ліс і дійти до кінця своєї подорожі, тим складнішим стає його шлях, коли елементи природи, здається, піднімаються проти нього. Згадайте безіменного героя з твору Джека Лондона "Жага до життя": кожен виток сюжету ставить персонажа перед ще страшнішим випробуванням.
Внутрішній конфлікт у літературі завжди відбуваються в душі персонажа. Прикладами внутрішнього конфлікту можуть бути збереження вірності собі, подолання страху, захист коханої за рахунок чужого благополуччя (піти супроти совісті чи ні?) або навіть за рахунок власного благополуччя (знайдуться у героя рішучість та сміливість перемогти притаманний людині егоїзм та вчинити шляхетно?), зізнання в коханні в незвичній ситуації, честолюбство тощо. Згадайте Джима Гокінса з роману Роберта Льюїса Стівенсона "Острів скарбів". Боротьба із піратами - зовнішній конфлікт, тому що вони є фізичною перешкодою до мети (знайти скарби). Але щоб протистояти головорізам та допомогти друзям герой переживає внутрішній конфлікт: чи обрати звичне для людини бажанням бути у безпеці, чи перебороти власний страх та діяти.
Отже, внутрішній конфлікт - це важкий моральний вибір головного героя або навіть другорядних персонажів. Зазвичай цей конфлікт сприяє вирішенню (або поглибленню) зовнішнього конфлікту, тому що впливає на подальші дії персонажа.
Внутрішній конфлікт відповідає на запитання:
💪 Чи залишиться головний герой вірним своїм переконанням або під тиском обставин зробить протилежне?
💁 Чи буде того вартий компроміс, на який він іде?
😊😐😒 Як це змінить характер персонажа?
👪 На скільки інших персонажів вплине його рішення?
3. Внутрішній проти зовнішнього конфлікту в літературі. Висновок.
То яка різниця між внутрішнім та зовнішнім конфліктом у літературі?
Внутрішній конфлікт персонажа проявляється всередині нього самого, тоді як зовнішній конфлікт - це той, який він має з низкою елементів поза собою: інші люди, суспільство, природа, Бог, машини тощо. Навколо зовнішніх конфліктів будуються прості історії. Головний герой доводить рішучість і навіть здатність жертвувати собою заради блага інших, і конфлікт вирішується.
Більш складні твори розкривають внутрішній конфлікт персонажа. Герой бореться сам із собою.
Але найвищої майстерності у зображенні персонажів досягають письменники, які поєднують у творах зовнішній та внутрішній конфлікт, тому що ми з вами у реальному житті переживаємо не тільки проблеми та труднощі, але й зіткнення між нашими бажаннями та обов'язком, страхом та необхідністю виявити сміливість, любов'ю до комфорту та ситуаціями, які вимагають від нас негайних дій тощо. Персонажі, які не тільки боряться із зовнішнім злом, але й мають власну думку та почуття, які піддаються випробуванням - виглядають по-справжньому живими. Таким чином письменники шукають одвічну відповідь на запитання: що тяжче подолати - зовнішніх монстрів чи власних демонів?
4. Письмові завдання
1. Визначте внутрішній та зовнішній конфлікт у творі Роберта Шеклі "Запах думки"
2. Як ви вважаєте, що б сталося з Квілі, якби він занепав духом, потрапивши на цю незвичайну планету? Відповідь обґрунтуйте.
3. Назвіть два-три твори, вивчені нами раніше (у 5-му, 6-му класах), у яких герою доводилося боротися за власне життя або проходити тяжкі випробування долі?
Коментарі
Дописати коментар