Мовно-літературна вікторина з елементами фінансового виховання.
Сума то сума, та
треба ще й ума
Нажити багато
грошей – хоробрість,
зберегти їх –
мудрість,
вміло витратити –
мистецтво.
Бертольд Авербах
Сьогодні
ми поговоримо про… ні, не про гроші, а про вміння їх витрачати, любов та
відповідальність.
Любов,
спитаєте ви? Як любов пов’язана з грошима? Дуже просто: щоб піклуватися про
вас, ваші батьки заробляють гроші на оплату житла, комунальних послуг, їжі для
сім*ї, маленьких (та великих) приємностей. А скільки було витрачено не тільки
грошей, але й сил, доки ви були ще маленькі. Хто має молодших братів,
сестричок, мабуть, розуміє, скільки потребує маленька дитина.
Якщо
ми справді любимо, то хочемо, щоб нашим близьким було добре, тому й турбуємося
про них.
Але
перед тим, як ми почнемо гру, давайте познайомимося з учасниками та правилами
нашої вікторини.
(Ознайомлення з
правилами вікторини для учасників та глядачів. Знайомство з командами: назва,
девіз, емблема)
Ми
пригадаємо, які персонажі своєю кмітливостю, щедрістю та любов*ю змогли
допомогти своїм рідним та близькими, або були покарані життям за лінощі та
жадібність.
Завдання
1. Фото-вікторина.
По 4 питання для
кожної команди
Запитання:
1.
Хлопчик,
що довів – кмітливість та сміливість важливіші за зріст (Хлопчик-мізинчик,
Іссумбосі)
2.
В
якій легенді щедрість дівчини урятувала не тільки вісім життів, але й всю
країну? (легенда про Зоряний Віз)
3.
Щоб
досягти своєї мети та мрії, персонаж цієї китайської казки ніколи не здавався,
хоч ніхто в нього не вірив («Пензлик Маляна»)
4.
Яка
тварина, шукаючи захисту, хотіла пристати на службу до найкращого та
найсильнішого? (собака)
5.
Слов’янська
богиня, що оберігає домашній затишок. (Берегиня)
6.
В
якій казці дівчина, що сумлінно працювала, не тільки повернула втрачене майно,
але й заробила статки? («Пані Метелиця»)
7.
Персонаж
з легенди, який через свою жорстокість та скупість позбувся не тільки влади,
статків, а й був ув’язнений під землею. (Силун)
8.
Вони
приймали до себе тих, хто не лише добре вміє варити кашу, але й тримати нерви у
кулаці? (козаки)
9.
Тварина,
що прославилася на увесь світ вмінням талановито співати та розповідати казки.(кіт)
10.
Через
що посварилися хазяйновиті цар птиця-жайворонок та цариця миша? (зернятко)
11.
Казка,
в якій донька рятує батька своєю кмітливістю («Мудра дівчина»)
12.
Героїня
якої казки досягла надзвичайно високого положення у суспільстві завдяки
чоловікові, але через свою жадібність – втратила все? («Казка про рибака та
рибку О.С.Пушкін»)
13.
Яким
чином хитрий лис став царем звірів? (впав у фарбу й обдурив їх)
14.
Тварина,
що завдала великих збитків скотарям долини Курумпо. (вовк Лобо)
15.
Дівчина,
що втрапила в халепу, бо ніяк не могла довести справу до кінця. (Аля)
16.
Дорогоцінний матеріал, що, за легендою,
утворився із сліз? (перлини)
Всі
ми добре пам’ятаємо Алю з чудової казки Галини Малик «Незвичані пригоди Алі у
країні Недоладії». Бідолашна дівчинка весь час потрапляла в неприємності через
невміння доводити справу до кінця. Більше того – в неприємності через неї
потрапляли й інші. Але, як ми пам’ятаємо, Аля вирішила виправитися. Й справді!
Сьогодні вона вирішила приготувати для мами обід: овочевий салат, пюре,
котлети. Але от біда, з чого почати й чим заверши, якщо до приходу мами
лишилася одна година?
Завдання
2.
Миття
овочів – 10 хв.
Нарізання
овочів – 10 хв.
Чищення
картоплі – 10 хв.
Варіння
картоплі – 30 хв.
Приготування
пюре – 10 хв.
Приготування
котлет із фаршу – 10 хв.
Обсмажування
котлет – 30 хв.
Сервірування
столу – 10 хв.
Гра з залом.
А
чи наші глядачі знайомі з історією деяких страв, зараз перевіримо:
1.
Якій
українській страві на центральній площі містечка Глендона в канадській
провінції Альберта поставлено пам’ятник? «Скам’янілий» кулінарний шедевр має
висоту 9 метрів та вагу 2700 кг (вареник)
2.
Форма
цього пшеничного хліба в перекладі з французької означає просто «палиця». Як
цей хліб називається українською? (Батон)
3.
У
Грузії цю популярну м8ясну страву називають мцвалі, у вірменії – хоровець, в
Азербайджані – кебап. Як називають її українці? (шашлик)
4.
Яку
назву одержав кулінарний виріб незвичайної форми, спечений одним угорцем на
честь перемоги над Османською імперією й був випечений у формі півмісяця?
(рогалик)
Проблемне
завдання (не оцінюється)
Татусь
зупинився у дверях кімнати. По всій підлозі були порозкидані іграшки.
- Розклав товар купець!
- Це іграшки, а не товар! – образилася Оксана.
- Чому це не товар? Адже ми з мамою купили їх.
Значить, товар.
- І лялька – товар? – здивувалася оксана.
- І лялька.
- І цукерки?
- Ми ж їх купували. І плаття, і бантик, і
стільці, і книжки.
- А кошеня? Ми ж його теж купили…
- Кошеня? – здивувався тато. – Кошеня – наш
друг. А друзів не продають.
Діти!
Чи мав рацію тато, як ви вважаєте?
Завдання
3.
Нумо,
пограймо в загадки. Що за товари?
Зуби
є, а рота немає (гребінець)
Всіх
на світі одягає, але що зшиє – не вдягає (голка)
Ось
так дім – одне вікно, кожен день в вікні кіно (телевізор)
Справно
йде, хоч ніг немає, цоки-цок, усім співає. І секунди, і хвилини нам рахує він
щоднини. (Годинник)
Є
у мене дивне скельце, що з усіх кривляється: як до нього усміхнешся, воно теж
всміхається. (Дзеркало)
На
привалі юнаки поскидали рюкзаки. І з маленької торбинки змайстрували вмить
хатинки. (Намети)
Є
у голочки подружка, що прив’язана до вушка. Слід у слід за нею ходить,
візеруночки виводить. (Нитка)
Стали
гості на поріг — відразу на носа — плиг. І не просять пригощати, дай газету
почитати. (Окуляри)
Оля
вийшла погуляти, дощик взявся пустувати. Не злякає дощик Олю, бо відкрила …
(Парасолю).
Не
каструля і не миска, не кружка, не горщик. Насипають в неї кашу, наливають
борщик. (Тарілка)
Довго
теплим бути в ньому каві, чаю запашному. У мандрівці та поході стане завжди у
пригоді. (Термос)
Є
у блюдечка подружка, що одне лиш має вушко. Можеш кралю цю зустріти, як захочеш
чай попити. (Чашка)
А
чи знаєте ви, скільки коштують товари,
які є у вашому домі?
Завдання 4.
Завдання 4.
Хліб
–
1
кг цукру –
Пачка
вершкового масла –
1
кг греченої крупи –
1
десяток яєць –
Літрова
пляшка молока –
Гра із глядачами. А тепер
перевіримо, як вміють рахувати наші глядачі:
1.
Скільки
буде 2 гривні + 2 гривні помножити на два?
2.
Чоловік
купує деякі предмети і запитує:
«Скільки
буде 5?». Відповідь: три гривні.
«Скільки
коштує 25?». Відповідь: шість гривень.
«Скільки
коштує 125?». Відповідь: дев’ять гривень.
Що
купує чоловік?
Завдання 5.
З благополуччям
наших родин пов’язано чимало: любов, здоров’я, турбота, обов’язок, робота… А чи
зможете ви розібратися у калейдоскопі тої лексики, що ми для вас приготували?
Конкурс п’ятий –
«Лексична розминка»!
Доберіть до
поданих слів синоніми.
Робота
Гроші
Обов’язок
Турбота
Господарство
Потреба
Товар
Послуга
План
Діяльність, лінь,
багатство, родина, повинність, безвідповідальність, піклування, програма,
економіка, необхідність, крам, люб’язність.
Завдання 6.
Питання добробуту
та достатку сім’ї завжди хвилювало людей, тому у фольклорі чимало влучних
висловлювань, пов’язаних з темою грошей та добросовісного ставлення до труда.
Давайте перевіримо, як добре ви знаєте народні прислів’я.
1.
Хочеться
їсти, та не хочеться лізти.
2.
Тільки
пить та гулять, а до діла руки болять.
3.
Пішла
по масло, та й у печі погасло.
4.
Пішов
провідать, та й зостався обідать.
5.
Їхав
на обід, але й вечері не застав.
6.
Сидить
надувається, три дні в чоботи взувається.
7.
Під
лежачий камінь вода не тече.
8.
Лежачи
на боку, не заробиш й понюшки табаку.
9.
Пізня
пташка очі продира, а рання носик витира.
10.
Хто
пізно встає, у того швидко хліба не стає.
11.
Ти
його в плуг, а воно тобі в луг.
12.
Гультяйство
губить хазяйство.
Ось і завершили ми
нашу гру. Поки журі підраховує бали, я хочу розповісти вам одну історію.
Три жінки йшли до криниці по воду. На
кам’яній лавці біля джерела сидів старий чоловік і прислухався до їхньої
розмови.
Кожна жінка вихваляла свого сина.
Перша сказала: «Мій син такий бистрий та
спритний, що ніхто не може з ним зрівнятися».
«А мій син, - промовила друга, - співає,
як соловейко. Ніхто в світі не може похвалитися таким чудовим голосом».
«А ти що скажеш про свого сина?» -
запитали третю жінку, яка нічого не говорила.
«Не знаю, чи можу щось надзвичайного
сказати про свою дитину, - відповіла вона. - Він добрий хлопчик, як багато
інших. Але нічим особливим не вирізняється...»
Наповнивши дзбани, жінки вирушили
додому. Пішов услід за ними і старець. Глеки були важкі, жінки аж угина¬лися,
несучи їх на раменах.
Тож вирішили перепочити.
Аж ось до них підбігло троє хлопців.
Один одразу почав маленьку виставу: став на руки і почав дригати ногами, по¬тім
закрутив карколомні сальта.
Жінки були в захопленні: «Який
спритний!»
Другий хлопчина заспівав якусь пісеньку.
Голос він мав справді, як у соловейка.
Жінки зворушено слухали: «Що за
ангельський голос!»
Третій хлопчина підійшов до матері, узяв
у неї дзбан з водою, завдав собі на плече і поніс, йдучи поряд.
Жінки запитали старця: «Що скажеш про
наших синів?»
«Про синів? - здивувався чоловік. - Я
бачив лише одного сина».
Тож давайте завжди докладати зусиль, щоб
ставитися до наших рідних з любов’ю та турботою, і дай Бог, щоб про нас
говорили: «Так, я побачив сина. Доньку. Сестру. Брата»
У вас на столах лежать кольорові
пелюстки. Запишіть, будь ласка, чого ви навчилися під час нашої гри, які
висновки зробили.
Оголошення
результатів
Результати гри можуть бути різні, але
насправді кожен з нас виявився сьогодні переможцем, тому що отримав нові
знання, які допоможуть нам у житті. Дякую за гру! Дякую за увагу!
Коментарі
Дописати коментар